Intro
De binnenstad van Assen biedt een breed scala aan winkels, horeca, de weekmarkt en er zijn regelmatig evenementen. Er ligt wel een opgave. We willen de binnenstad verder versterken. Het Drents museum, DNK, en voorzieningen zoals parkerende goede bereikbaarheid vormen een goede basis voor verdere ontwikkeling van een aantrekkelijke binnenstad. In 2018 is Vaart in Assen (ViA) opgericht als nieuwe binnenstadsorganisatie. Op basis van een gezamenlijke werkagenda geven we samen met ViA verder invulling aan de opgaven zoals benoemd in de visie Binnenstad. We herijken het parkeerbeleid voor de binnenstad binnen de context van de visie Binnenstad.
We staan in Assen voor een bloeiend cultureel klimaat waarin cultuur bereikbaar is voor iedereen, in alle wijken en voor jong en oud. Voortbouwend op de bestaande basis gaan we cultuur nog meer verbinden met andere maatschappelijke terreinen. Verder gaan we onderzoeken hoe we op de meest efficiënte wijze ruimte kunnen bieden aan de activiteiten op het gebied van kunst en cultuur. Met het nieuwe evenementenbeleid sluiten we aan bij de sterke punten van Assen, waarbij we evenementen tevens in toenemende mate willen inzetten om specifieke groepen mensen te activeren.
Wij willen dat Assen een veilige stad is en blijft. Het algemene beeld is dat de criminaliteit in de stad daalt, maar dat de overlast stijgt, in het bijzonder de overlast van bijzondere doelgroepen zoals mensen in psychische nood. We willen dat de stijgende trend van overlast daalt. Net als in 2018 regisseren wij daarom de geïntensiveerde aanpak van overlast in de stad. Wij zetten de aanpak van ondermijnende criminaliteit centraal.
Highlights
- Samen met Vaart in Assen is een gezamenlijk werkplan opgesteld op basis van de visie Binnenstad en het investeringsprogramma Binnenstad. De uitvoering van het Masterplan Koopmansplein is in gang gezet en op straatniveau wordt samen met ondernemers en vastgoedeigenaren gewerkt aan de reductie van de leegstand, aanpak openbare ruimte en andere gezamenlijke projecten.
- Voortbouwend op de bestaande basis gaan we cultuur nog meer verbinden met andere maatschappelijke terreinen.
- Met het evenementenbeleid sluiten we aan bij de sterke punten van Assen, want evenementen dragen bij aan het imago van de stad.
- We zetten de aanpak van ondermijnende criminaliteit centraal en werken gezamenlijk aan de aanpak van overlast.
Verdeling van lasten en baten
Lasten € 15,5 miljoen
Baten € 3,5 miljoen
Wat willen we bereiken
1) Aantrekkelijke binnenstad
Voor de binnenstad willen we naar een versnelling, samenwerkend met open vizier op basis van wederzijds vertrouwen van alle partners. En met concrete en meetbare resultaatafspraken waar we elkaar onderling, gemeente en binnenstadorganisatie, aan houden en op aanspreken. Hiervoor zijn een goede samenwerking en gezamenlijke inzet van mensen en (financiële ) middelen vanuit alle partijen nodig.
We scherpen de binnenstadsvisie verder aan en pakken versneld door met het uitvoeringsprogramma.
Samen met de binnenstadorganisatie Vaart in Assen (ViA) en andere belanghebbenden geven we uitvoering aan het gezamenlijke werkplan.
Hoofddoel is dat Assen weer beschikt over een economisch krachtige en aantrekkelijke binnenstad. In het binnenstadsakkoord zijn de volgende operationele doelen opgenomen:
- meer werkgelegenheid (van 3.800 naar 5.000)
- meer bedrijven in de binnenstad (van 430 naar 500)
- terugdringen van de leegstand in de binnenstad tot onder het landelijke niveau
- hogere waardering voor de binnenstad (minimaal 7,5)
- We scherpen de binnenstadsvisie verder aan en pakken versneld door met het uitvoerings-programma. Kenmerken daarbij zijn:
- Een compact winkelhart met het Koopmansplein als middelpunt.
- Aanloopstraten met verkeersoverlast maken we autoluw, waarmee we meer ruimte scheppen voor fietsers en wandelaars.
- We staan geen autoverkeer meer toe in het kernwinkelgebied. Voor bevoorrading in dit gebied gelden venstertijden. De handhaving is door kentekencamera’s.
- Uiterlijk in 2025 zal de bevoorrading van het kernwinkelgebied uitsluitend emissieloos (waterstof, elektrisch) zijn.
- De toenemende woonfunctie voor diverse doelgroepen vereist een passende, meer leefbare en groene herinrichting van de binnenstad.
- Gezamenlijk betalen en werken aan professionele citymarketing en centrummanagement.
2) Kunst en cultuur
Assen kent een sterke culturele sector. Het Drents Museum trekt bezoekers uit heel Nederland. DNK en het Drents Archief hebben bij uitstek een regionale functie. Culturele instellingen in Assen werken al langer samen binnen het platform Cultureel Hart Assen en zijn van daaruit in staat om gezamenlijke activiteiten te initiëren die het imago van Assen positief versterken.
Cultuur heeft een dubbele waarde. Het gaat allereerst om de waarde van kunst en cultuur op zich: kwaliteit en zingeving, mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en het versterken van talenten. Maar ook om de waarde van cultuur op andere terreinen: cultuur is een krachtig middel om maatschappelijke en economische doelen te bereiken. We staan in Assen dan ook voor een bloeiend cultureel klimaat waarin cultuur bereikbaar is voor iedereen, in alle wijken en voor jong en oud. We vinden het belangrijk dat kinderen al jong toegang hebben tot cultuur. Tevens zijn we trots op ons lokale culturele erfgoed en zorgen daar in samenwerking goed voor. Een effectieve besteding van middelen is het uitgangspunt, waarbij we liever geld in activiteiten stoppen dan in stenen.
3) Evenementen
Evenementen, groot en klein, brengen reuring in de stad en leveren op verschillende manieren een bijdrage aan de lokale economie. Tevens zijn ze medebepalend voor het imago van de stad en dragen ze bij aan de doelstelling dat Assen beschikt over een economisch krachtige en aantrekkelijke oftewel een vitale binnenstad.
Ook op sociaal, cultureel en sportgebied gaat er een positieve werking uit van evenementen. Zo dragen culturele evenementen bij aan het cultureel klimaat van de stad en kan het gezamenlijk organiseren van evenementen sociale verbanden versterken en het individueel welbevinden van Assenaren verhogen.
Bij grote, professionele georganiseerde evenementen willen we kritisch kijken naar de investering door de gemeente. Bij subsidieverlening aan kleinere partijen kijken we of een tegenprestatie met een maatschappelijke functie kan worden gevraagd.
Ook bij evenementen staat duurzaamheid steeds meer centraal. De gemeente wil hierbij direct of indirect een stimulerende rol spelen.
De Formule 1-races versterken de economie van Assen. De organisatie van de Formule 1-races zien we als een commercieel initiatief waar we als gemeente geen financiële bijdrage aan leveren. De gemeente is bereid tot het faciliteren van het evenement op het gebied van vergunningen en mensen.
4) Parkeren
We herijken het parkeerbeleid voor de binnenstad binnen de context van de visie binnenstad. We denken daarbij aan kosteloos straatparkeren op de avonden en de zondag met uitzondering van de koopavond. Uitgangspunt hierbij blijft een budgettair neutraal parkeerbedrijf.
Wij willen onze parkeervoorzieningen op orde houden, hiermee worden bezoekers van de binnenstad goed gefaciliteerd.
5) Veiligheid
Met een slimme, innovatieve inzet van mensen en materieel houden we toezicht in de wijken en de binnenstad. Samen met de politie en andere partners bevorderen we de veiligheid en pakken we overlast en criminaliteit stevig aan. We continueren het bestaande beleid van één coffeeshop in de gemeente.
Wij willen dat Assen een veilige stad is en blijft. Veiligheid is een kerntaak van de lokale overheid. Het algemene beeld is dat de criminaliteit in de stad daalt, maar dat de overlast stijgt, waaronder de overlast van bijzondere doelgroepen zoals mensen in psychische nood. We willen dat de stijgende trend van overlast daalt. Daarnaast werken we structureel aan de verbetering van de veiligheid in Assen. Wij willen dat inwoners, instellingen en bedrijven hun verantwoordelijkheid blijven nemen en wij zijn hierbij voor hen een samenwerkingspartner.
Wat doen we daarvoor
1) Aantrekkelijke binnenstad
We ondersteunen ViA de komende twee jaar in haar ontwikkeling door extra financiële middelen beschikbaar te stellen voor de benodigde menskracht. We maken hierover duidelijke afspraken. Onder andere dat ViA zich inspant voor het verwerven van andere geldstromen. In de loop van 2020 evalueren we de gemaakte afspraken.
We vormen een gezamenlijk team met menskracht van zowel de gemeente als ViA. Aansturing vindt plaats door de regiegroep binnenstad. De te werven Regisseur voor ViA heeft samen met de programmamanager van de gemeente verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het gezamenlijke werkplan.
In het gezamenlijke werkplan zijn deze doelen vertaald in zes themalijnen en onderliggende acties en maatregelen. Uitvoering vindt plaats in een strategisch en operationeel samenspel tussen de betrokken partners, onder aansturing van de regiegroep. We verwachten hierbij stevige en constructieve inzet van alle partijen.
We zijn in maart 2018 gestart met het Masterplan Koopmansplein, hiermee is een co-creatief proces gestart over de invulling ervan met meerdere partijen. Het streven is om eind 2019 te starten met de daadwerkelijke aanpak. De eerste resultaten zijn al zichtbaar. Ook op straatniveau wordt samen met ondernemers, bewoners en vastgoedeigenaren de openbare ruimte aangepakt. Voorbeelden hiervan zijn de Rolderstraat, Kruisstraat-Marktstraat, Kerkstraat-Weiersloop, Mercuriuspassage en Gedempte singel.
2) Kunst en cultuur
De opgave voor de komende jaren is om de kracht van cultuur als middel samen met de culturele partners nog beter te benutten. Voortbouwend op de bestaande basis gaan we cultuur nog meer verbinden met andere maatschappelijke terreinen. Door de komende jaren te werken met een gezamenlijke cultuuragenda zorgen we voor omstandigheden waarin de wisselwerking met economie, participatie en educatie verder tot wasdom kan komen.
We onderzoeken hoe we op de meest efficiënte wijze ruimte kunnen bieden aan de activiteiten op het gebied van kunst en cultuur. In het onderzoek worden meerdere scenario’s uitgewerkt, waarbij wij kijken naar combinaties met andere beleidsvelden (wijkgebouwen, sportaccommodaties, scholen) en/of commerciële initiatieven (kantoren, woonruimte) en de financiële haalbaarheid.
We zorgen ervoor dat alle kinderen profiteren van goed cultuuronderwijs waarin ze plezier hebben en belangrijke vaardigheden leren.
We vinden het belangrijk dat alle kinderen al jong toegang hebben tot cultuur, onafhankelijk van het inkomen van hun ouders. Daarom blijven we een bijdrage leveren aan het Jeugdsportfonds en het jeugdcultuurfonds.
Samen met de lokale historische verenigingen zorgen we ervoor dat gebouwen in het culturele erfgoed bekend en verlicht worden door informatieborden en duurzame verlichting.
Wij doen mee aan het Noordelijk overleg over kunst en cultuur We the North, in samenwerking met de drie noordelijke provincies en Emmen, Groningen en Leeuwarden.
3) Evenementen
Met het evenementenbeleid sluiten we aan bij de sterke punten van Assen en dragen we er zorg voor dat de evenementen bijdragen aan het imago van de stad. Het evenementenbeleid wordt momenteel opnieuw vormgegeven, want evenementen vormen een belangrijk element in de plannen van ViA. De inhoud van het beleid wordt gesynchroniseerd met de visie op de binnenstad en de binnenstadsorganisatie.
We maken het mogelijk dat evenementen worden georganiseerd. Er is een aantal structurele evenementen.
Het evenementenbudget blijft minimaal gelijk. We stellen een afwegingskader op voor de evenementen die we willen ondersteunen.
Verder zetten we in op het kwalitatief versterken van het organiserend vermogen en het verbeteren van de afstemming tussen organisaties. Het evenementenportaal, dat bij ViA ondergebracht wordt, heeft hierbij een coördinerende rol.
In toenemende mate willen we evenementen inzetten om specifieke groepen mensen te activeren. Dit kunnen scholieren of studenten zijn, maar we kunnen een evenement ook gebruiken om wijkbewoners te activeren – de Volksopera in De Lariks en Pittelo is een mooi voorbeeld daarvan.
We kunnen evenementen gebruiken om innovaties te testen op een groot publiek. Innofest is hierbij een belangrijke speler. Tijdens het TT Festival worden reeds innovaties getest op een groot evenement; de komende periode onderzoeken we of we dit verder kunnen uitbouwen en in welke vorm. Tevens gaan we onderzoeken welke maatregelen we kunnen treffen om te komen tot een duurzamer evenementenbeleid.
Wij staan positief tegenover de komst van de Formule 1 en zijn ook bereid om ons daarvoor bestuurlijk in te zetten. Hiervoor blijven wij in gesprek met de organisator, het circuit en de provincie. De beslissing over de komst van de Formule 1 naar Assen ligt bij de rechtenhouder en het Formule One Management.
4) Parkeren
Vanaf het najaar van 2018 gaan we de herijking van het parkeerbeleid met de ondernemers en inwoners in de binnenstad afstemmen. Wij hebben dit uiterlijk in januari 2019 afgerond. De daaruit voortvloeiende maatregelen nemen we in 2019.
Wij vervangen de komende jaren in vier parkeergarages de parkeerinstallatie. Een onderdeel ervan is het creëren van de mogelijkheid tot contactloos betalen. We vervangen in 2019 de coating van de parkeergarage DNK.
5) Veiligheid
Wij zetten de aanpak van ondermijnende criminaliteit centraal. Daarvoor werken we samen met het Openbaar Ministerie, de politie en de belastingdienst. Daarbij focussen wij ons op de drugsmarkt en illegale prostitutie. Daarmee willen we voorkomen dat de Asser samenleving misbruikt wordt door criminelen.
Wij rusten onze toezichthouders en buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) uit met bodycamera’s, zoals wij dat ook voor de politie hebben geregeld. Daarnaast willen wij met slimme toepassingen de parkeercontroles verbeteren.
Wij regisseren de geïntensiveerde aanpak van overlast in de stad. Vertrekpunt daarbij is een gezamenlijke verantwoordelijkheid: zorginstellingen voor hun cliënten, winkeliers voor de veiligheid in hun winkels en de directe omgeving, politie voor handhaving en vervolging en de gemeente voor toezicht.
Indicatoren
De peildatum is 25 juni 2018.
Tabel conform regeling beleidsindicatoren gemeenten BBV.
Bron: https://www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/Besluit-Begroting-en-Verantwoording.
In Assen is de criminaliteit de afgelopen jaren gedaald, maar de overlast steeg. Wij geven elk jaar in het Veiligheidsprogramma ook een nadere toelichting op trends en ontwikkelingen. In het veiligheidsplan wordt u meegenomen in de ontwikkeling, hoe zich dat verhoudt tot de afgelopen jaren, ten opzichte van vergelijkbare gemeenten.
Actualisatie Regeling beleidsindicatoren gemeenten, aanpassing indicator 2018:
Vervallen: Hardekern Jongeren
Het KLPD (Korps Landelijke Politie Diensten) heeft aangeven dat de indicator ‘Hardekern Jongeren’ niet langer wordt geüpdatet. De reden hiervoor is dat de KLPD is overgestapt op een nieuw registratiesysteem waardoor deze cijfers niet meer beschikbaar komen. Om die reden is deze indicator komen te vervallen.
https://vng.nl/files/vng/nieuws_attachments/2018/aanpassingen_beleidsindicatoren_gemeenten_0.pdf