01. Wonen in Assen
Intro
We bereiden de invoering van de Omgevingswet voor. Deze wet betekent een grote en belangrijke transitie van de ruimtelijke ordening. We zorgen voor voldoende plancapaciteit voor woningbouw. Woningbouwprojecten zijn in uitvoering of worden voorbereid. We actualiseren het inzicht in de woonvraag met een nieuw woningmarktonderzoek. Ook optimaliseren we het proces rond bouwvergunningen.
We onderzoeken met onze samenwerkingspartners de doorontwikkeling van Mijn Buurt Assen. Er is een subsidieregeling gepubliceerd voor de regie op het beheer van de bossen en natuurterreinen en de programmering van het Duurzaamheidscentrum Assen. Er is voor de nu bekende plannen in de Oude Molenbuurt, Lariks en Assen Oost extra geld nodig. We maken een plan voor ontmoetingsplekken en speelvoorzieningen. Wij blijven inzetten op betaalbaar begraven. We werken aan meer natuurlijk beheer. Bij mobiliteit staat de fiets op één; fietsroutes worden waar nodig verbeterd en bij voldoende middelen wordt de fietssnelweg gerealiseerd. We richten ons op instandhouding van goed binnenstedelijk openbaar vervoer. Er komt een nieuw uitvoeringsprogramma duurzaamheid. Het Asser servicekostenmodel werken we verder uit. Als de subsidieaanvraag wordt gehonoreerd kunnen we versneld aan de slag met het aardgasvrij maken van een bestaande wijk.
Highlights
- We bereiden ons voor op de transitie die de Omgevingswet met zich meebrengt.
- Ter voorbereiding van de actualisatie van de Woonvisie, voeren we een woningmarktonderzoek uit.
- We stellen een stadsbouwmeester aan om de kwaliteit van de stedelijke ontwikkeling te waarborgen.
- De komende vier jaar betrekken wij onze inwoners nog beter bij veranderingen in onze stad.
- We maken een plan voor ontmoetingsplekken en speelvoorzieningen.
- We continueren de samenwerking met Mijn Buurt Assen.
- Bij honorering van een subsidieaanvraag kunnen we versneld aan de slag met het aardgasvrij maken van een bestaande wijk.
- Bij mobiliteit staat de fiets op één.
Verdeling van lasten en baten
Lasten € 21,8 miljoen
Baten € 21,1 miljoen
Wat willen we bereiken
1) Woningbouw en woonplan
Assen moet een plek zijn waar het fijn is om te wonen. Met voldoende betaalbare woningen voor alle leeftijden en beurzen. In aantrekkelijke, goed onderhouden wijken en in een levendige, groene binnenstad.
Het behoud van de kwaliteit van de bestaande stad is de basisopgave volgens de Woonvisie 2016. Borgen en waar mogelijk verbeteren van die kwaliteit voor de toekomst is onze ambitie.
We stemmen de woonvraag en het woningaanbod op elkaar af, onderzoeken de wensen naar nieuwe woonvormen en bevorderen dat Assenaren een passende woning kunnen vinden.
We willen meer verschillende soorten woningen toestaan en hier heel flexibel mee omgaan.
We willen ook in de binnenstad een goed en leefbaar woonklimaat, met veel groen. Hier ligt de grootste opgave voor de komende jaren.
Het Havenkwartier is één van de entreepoorten van onze mooie stad, met horeca en kleinschalige in het gebied passende recreatieve en toeristische bedrijvigheid.
We willen een efficiënter en effectiever proces voor het aanvragen en verlenen van bouwvergunningen, met minder bureaucratie en meer duidelijkheid voor onze inwoners. Daarbij willen we de rol van het welstandstoezicht heroverwegen.
2) Openbare Ruimte
De komende vier jaar willen wij onze inwoners nog beter betrekken bij veranderingen in onze stad. Daarom gaan we aan de slag met de inwoners van Assen en de maatschappelijke partijen, die willen samenwerken met Mijn Buurt Assen.
We koesteren de ambitie om de deskundigheid en kwaliteit (stadsecologie) van het beheer van de gemeentelijke bossen en natuurterreinen te verbeteren en brengen daarvoor alle mogelijkheden in kaart. Voor het beheer van groen en landschap zoeken we de samenwerking met bedrijven en particulieren die actief zijn op het gebied van bos- en natuurbeheer, waaronder het Drents Landschap.
We vinden bewustwording over natuur, voedsel en groen vanaf jonge leeftijd van belang. Dit bereiken we door educatie en informatie en het meedenken over bijvoorbeeld stadslandbouwprojecten.
We continueren de samenwerking met Mijn Buurt Assen. Actium investeert fors in renovatie en duurzaamheid van haar woningbezit. Als gemeente dragen we bij aan een fysieke verbetering van de openbare ruimte in Assen Oost, Lariks en Oude Molenbuurt. Er ligt een stevige investeringsopgave voor de huidige en toekomstige plannen. Bij het uitwerken van deze plannen betrekken we actief onze inwoners, waarbij we vanuit de gemeente sturen op een gezonde balans tussen ambitie, wensen en kaders.
In alle wijken geven we extra aandacht aan speelvoorzieningen en ontmoetingsplekken
We streven naar een doelmatig ingerichte en verzorgde openbare ruimte. Dit levert een grote bijdrage aan de aantrekkelijkheid van de stad.
Begraven in Assen blijft betaalbaar.
Bij het groenonderhoud willen we meer biodiversiteit bereiken.
We zorgen voor een aantrekkelijke woonomgeving met minder zwerfvuil. We doen dit onder andere door bewustwording bij inwoners.
We willen een herijking van de monumentale bomen en groenstroken in de stad. Daarna bekijken we de mogelijkheden van deregulering in het kapvergunningenbeleid.
Samen met bewoners werken we aan, en kiezen we voor, meer duurzame kunst in de wijken. Dit kan ook in de vorm van straatmeubilair zijn.
De inrichting van de openbare ruimte moet uitnodigen tot bewegen.
Nieuwe ontwikkelingen mogen niet ten koste gaan van groene gebieden en water.
3) Bereikbaarheid, verkeer en vervoer
Wij willen een bereikbare stad voor alle modaliteiten. We leggen de nadruk op een goede bereikbaarheid voor de fiets, met comfortabele routes van en naar de binnenstad en tussen de wijken onderling, met meer stallingsmogelijkheden en met de aanleg van de fietssnelweg Assen-Groningen.
Wij willen een bereikbare, duurzame stad. De CO₂-uitstoot van het gemotoriseerde verkeer moet worden teruggedrongen.
We willen dat verkeersregels in de (binnen)stad worden nageleefd.
Wij willen een voor iedereen toegankelijke (binnen)stad.
Wij willen een verkeersveilige stad.
Wij willen met het thema mobiliteit ook de ambities op het gebied van gezondheid ondersteunen.
Groningen Airport Eelde (GAE)
Wij streven ernaar onze positie als aandeelhouder van Groningen Airport Eelde af te bouwen.
Regiovisie Groningen – Assen (RGA).
We zetten de samenwerking binnen het verband van de regiovisie Groningen-Assen voort. In de regio Groningen - Assen wordt het programma Bereikbaarheid onveranderd voortgezet.
In het kader van het (rijks)programma Beter Benutten-vervolg wordt intensief gewerkt aan intelligente transportsystemen (ITS) en Mobility as a Service (MaaS).
4) Duurzaamheid
We zetten vooral in op het besparen en opwekken van energie: in 2040 een energieneutraal Assen en de gemeentelijke organisatie in 2030 energieneutraal.
Binnenstedelijk zetten we in op zonnepanelen bij particulieren voor eigen gebruik en op zonnepanelen op daken van met name ook bedrijven en instellingen (postcoderoos).
We onderzoeken de mogelijkheden om de zonnelening te verbreden naar andere duurzame investeringen, met name voor minder draagkrachtigen.
Energiebesparing blijft een speerpunt. Met gratis adviezen blijven we inwoners en bedrijven stimuleren tot energiebesparing.
Naast actieve advisering over energiebesparing maken we ook werk van het actief handhaven door de regeling die bedrijven verplicht de duurzame investeringen die men binnen vijf jaar terug kan verdienen, toe te passen.
Bij alle ontwikkelingen en binnen alle beleidsvelden keert de circulaire en duurzame stad als een thema terug.
We willen dat duurzaamheid een thema wordt in Assen, in leven, werken en wonen.
We willen een ambitieuze, groene gemeente zijn, die duurzaam ontwikkelt en bouwt, en actief de toepassing van onder andere zonne-energie stimuleert.
Energiebesparing en decentrale opwekking van energie is gericht op kwaliteitsverbetering van woningen en het betaalbaar houden van de totale woonlasten.
Aardgasvrij bouwen
We hebben de ambitie om een bestaande wijk te transformeren naar een aardgasloze wijk
Bij afval gaan we niet langer uit van afval, maar van grondstoffen die steeds beter hergebruikt kunnen worden.
Duurzaamheid en regionale samenwerking
In programma 5. Samen werken aan Assen leest u in onderdeel 2. Regionale samenwerking over duurzaamheidsactiviteiten met een regionale aanpak.
Wat doen we daarvoor
1) Woningbouw en woonplan
Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet betekent een grote en belangrijke transitie van de ruimtelijke ordening. Dit brengt ingrijpende veranderingen met zich mee voor de organisatie. De invoering wordt voorbereid op het vlak van onder andere werkwijzen en automatisering. In 2019 wordt de Omgevingsvisie op basis van de vastgestelde startnotitie in gesprek met de stad afgemaakt en ter vaststelling aan de raad aangeboden. Het Omgevingsplan wordt voorbereid, zodat het in 2020 door de raad kan worden vastgesteld.
Woonvisie
Met een doorlopend actuele woningbouw-planning en -programmering zorgen we voor voldoende plancapaciteit en stemmen we het planaanbod af op de in de Woonvisie gesignaleerde woonvraag. Met de halfjaarlijkse woningmarktmonitor houden we de ontwikkelingen ten aanzien van woningbouw en woningmarkt in beeld.
We gaan het inzicht in de woonvraag actualiseren met een nieuw woningmarktonderzoek. Dit onderzoek vormt tevens de onderlegger voor een actualisatie van de Woonvisie in 2020.
We hebben het ‘scheefwonen’ in Assen onderzocht. Zowel de ‘goedkope scheefheid’ als de ‘dure scheefheid’ zijn in Assen momenteel duidelijk lager dan het Nederlands gemiddelde en het gemiddelde in stedelijke gemeenten en gemeenten in dezelfde grootteklasse. We blijven de ontwikkelingen ten aanzien van ‘scheefwonen’ volgen.
Prestatieafspraken
We actualiseren, in het kader van de jaarlijkse cyclus volgens de Woningwet 2015, de prestatieafspraken met de woningcorporaties en hun huurdersorganisaties. Hierin spreken we af welke bijdragen partijen leveren aan de uitvoering van de Woonvisie Assen 2016.
Woningbouw
We stellen een stadsbouwmeester aan om de kwaliteit van de stedelijke ontwikkeling te waarborgen.
We selecteren een locatie voor een pilot met Tiny Houses. Daarbij is het oorspronkelijke concept, duurzaam en ecologisch wonen, het uitgangspunt.
Nieuwbouw vindt voornamelijk plaats in het centrum (onder andere locatie Brandweer en het Veemarktterrein), Noorderpark (onder andere Mercuriushof en vervangende nieuwbouw door Actium), Assen Oost (onder andere Vredeveldseiland en Nieuw Assen), Diepstroeten en Kloosterveste.
Diepstroeten
De ontwikkeling van Woonpark Diepstroeten wordt vanwege de sterk verbeterde woningmarktsituatie versneld uitgevoerd. We verwachten in 2019 oplevering van circa honderd woningen.
Kloosterveen
We geven hoge prioriteit aan de doorontwikkeling van Kloosterveen. We ronden de planologische procedure voor de eerste fase van circa vijfhonderd woningen af met de vaststelling van een bestemmingsplan en exploitatieplan. Meteen daarna starten we met de uitvoering.
De derde hoofdontsluiting van Kloosterveen zal pas bij één van de volgende ontwikkelingsfasen worden aangelegd. In 2019 starten we het overleg met de provincie over het ontwerp en de financiering van de derde hoofdontsluiting.
Starters- en Verzilverleningen
We stellen voldoende nieuw budget beschikbaar voor het verstrekken van startersleningen.
Ook ontwikkelen we met de raad Zilverleningen, zodat ouderen in staat worden gesteld om langer in hun eigen woning te blijven wonen. De regels worden in overleg met de raad opgesteld.
In samenwerking met de binnenstadsorganisatie geven we uitvoering aan de uitvoeringsagenda en het bijbehorende meerjareninvesterings-programma voor de Asser binnenstad.
In dat verband werken we, samen met betrokken partijen, ook aan het versterken van de woonfunctie door transformatie van vastgoed en herontwikkeling van locaties in de Asser binnenstad.
Bij de ontwikkeling van het Havenkwartier geven we meer creatieve ruimte en regelruimte en ruimte voor andere woonvormen.
Met betrekking tot de uitwisseling van plancapaciteit ten gunste van woningbouw-ontwikkelingen in de binnenstad, hanteren we vooralsnog een ondergrens van vijfhonderd woningen om de ontwikkeling voldoende ‘body’ te geven.
We starten de ontwikkeling de Sluiskade, één van de vier bouwenveloppen, actief op.
We optimaliseren het proces, waardoor de vergunningverlening sneller kan en transparanter wordt voor de klant.
De komende jaren gaan we steeds meer werken in de geest van de Omgevingswet. De Omgevingsvisie, een herijking van de vigerende bestemmingsplannen, het evalueren van de Welstandsnota en de landelijke aanpassing van het Bouwbesluit bieden mogelijkheden om het vergunningenproces verder te vereenvoudigen.
2) Openbare Ruimte
We onderzoeken met onze samenwerkingspartners de doorontwikkeling van Mijn Buurt Assen. Het onderzoek is gericht op de vraag wat de juiste manier van samenwerken met en aanhaken van externe partijen en processen is. Van belang is dat het gedachtegoed en succesvolle samenwerking niet in het geding komen.
Wij hebben een subsidieregeling gepubliceerd voor de regie op het beheer van de bossen en natuurterreinen en de programmering van het Duurzaamheidscentrum Assen. Doel van de regeling is het zo snel mogelijk bewerkstelligen van een goede en deskundige aansturing van het beheer.
We starten met het transformeren van de kinderboerderij de Hofstede naar een stadsboerderij, zodat educatie en informatie over natuur, voedsel en groen praktisch zichtbaar worden.
In de periode tot en met 2022 is voor de nu bekende plannen in de Oude Molenbuurt, Lariks en Assen Oost naast de reeds toegekende € 2,25 miljoen een extra bedrag van € 4 miljoen nodig. Voor de realisatie van deze plannen zijn we al langere tijd in gesprek met de buurt waardoor verwachtingen voor een volledige wijkvernieuwing zijn gewekt. De aanbesteding van deze projecten (het moment van contracteren) ligt in 2018, 2019 en 2020 waarbij de uitvoering (het moment van financieren) doorloopt tot 2021 en 2022.
We inventariseren op basis van de samenstelling van de inwoners per wijk in hoeverre de huidige ontmoetingsplekken en speelvoorzieningen nog aansluiten bij de samenstelling van de wijk. Op basis van deze inventarisatie maken we samen met de stad een plan inclusief prioritering.
We beheren de openbare ruimte volgens de agenda Beheer openbare ruimte (BOR). Hierin is ruimte voor initiatieven en betrokkenheid met inwoners en ondernemers. We zoeken een balans tussen kwaliteit, kosten en sociale doelstellingen.
Er kan besluitvorming plaatsvinden over het geactualiseerde Gemeentelijk water- en rioleringsplan (GWRP) zodat dit kan worden betrokken bij de begroting 2020. Het nemen van aanvullende maatregelen tegen wateroverlast is onderdeel van de actualisatie.
Wij blijven inzetten op betaalbaar begraven. Met ingang van 2019 zullen we de raad vragen om aangepaste tarieven voor het begraven vast te stellen. In het voorstel over de belastingtarieven voor 2019 is dit opgenomen. Gewerkt wordt aan voorstellen om begraven in de nabije toekomst aantrekkelijker te maken. Wij werken aan het bieden van meer mogelijkheden voor begraven. Een bos waarin urnengraven worden uitgegeven is gerealiseerd. Bovengronds begraven en begraven in een meer natuurlijke omgeving worden mogelijk gemaakt. Afhankelijk van besluitvorming eind 2018 kan er wellicht nog meer mogelijk worden gemaakt. Zoals: het verbeteren van het entree en gastheerschap, op een deel van de begraafplaats een plek naar keuze mogelijk maken, graven voor lange termijn uitgeven en een islamitisch deel op de begraafplaats.
Het op een meer natuurlijke wijze beheren van groen (bijvoorbeeld door snoeien, plantsoenbeheer, beplantingskeuze en minder kale grond) wordt verder uitgewerkt. Bij nieuwe stedelijke ontwikkelingen en herstructureringen versterken we de ecologie en biodiversiteit als integraal onderdeel van deze projecten. We doen dit in samenspraak met de inwoners.
Er worden zwerfvuil opruimacties georganiseerd waarin bewoners zelf zwerfvuil opruimen in hun eigen wijk en buurt. Vanuit het Duurzaamheidscentrum Assen (DCA) krijgen alle basisscholen in Assen les over afval en zwerfvuil. Daarnaast wordt geïnvesteerd in een lespakket voor scholen, waarbij de omgeving van de school zwerfvuilvrij wordt gemaakt. In het Duurzaamheidscentrum Assen zijn informatie, excursies en allerhande activiteiten om bewustwording op het gebied van zwerfvuil te stimuleren. Financiële middelen zijn beschikbaar vanuit de subsidie zwerfafvalvergoeding.
We actualiseren de monumentale en waardevolle bomenlijst op basis van vastgestelde criteria. Deze kan hierna gebruikt worden voor een onderzoek naar deregulering van het beleid in 2020.
Binnen Mijn Buurt Assen wordt kunst incidenteel ingezet om ontmoeting en verbinding tussen bewoners te stimuleren.
Wij beheren de openbare ruimte volgens de afgesproken kwaliteitsniveaus zodat er goed en veilig kan worden bewogen. Bij nieuwe gebieden en herstructurering is bewegen een van de aandachtspunten voor de inrichting.
We hanteren de doelstellingen voor een groene stad met beleving, gezondheid, ecologie en klimaatadaptatie en zorgen ervoor dat groene gebieden en water niet worden aangetast.
3) Bereikbaarheid, verkeer en vervoer
De bereikbaarheid van Assen voor het autoverkeer is op orde en dat blijft de komende jaren ook zo. Voor de komende jaren is een uitvoeringsvoeringprogramma visie mobiliteit op gesteld. De fiets zetten wij hierin op één. Voor de fiets zien wij nog mogelijke verbeteringen.
De bestaande fietsroutes naar de binnenstad en tussen de wijken worden eerst geïnventariseerd. Waar nodig worden fietsroutes, in samenspraak met stakeholders, zoals Vaart in Assen (ViA) en de Fietsersbond, verbeterd.
In het kader van de uitwerking visie Binnenstad worden extra stallingsmogelijkheden (met oplaadmogelijkheden voor elektrische fietsen) voor fietsen gerealiseerd.
Het ontwerp en het bestek van de fietssnelweg wordt afgerond. Wanneer er voldoende financiële middelen beschikbaar zijn, volgen aanbesteding en realisatie.
In het uitvoeringsprogramma komen ook verbeteringen voor de voetganger en het openbaar vervoer aan de orde. Bij het openbaar vervoer richten wij ons op instandhouding van een goede binnenstedelijke openbaar vervoer-voorziening, al dan niet in combinatie met een efficiënt doelgroepenvervoer.
In het uitvoeringsprogramma Visie mobiliteit 2018-2022 is duurzaamheid de rode draad. Veel projecten in het programma zijn erop gericht om fietsen aantrekkelijker te maken.
Er wordt ruimte gegeven aan duurzame initiatieven met (liefst elektrische) deelauto’s. De eerste nieuwe laadpalen voor elektrische auto’s worden geplaatst. De mogelijkheden voor het gebruik van waterstof als brandstof worden nader verkend. Ook kan met gebruikmaken van slimme technieken, zoals de nieuwe generatie verkeerslichten de uitstoot verminderd worden.
In de uitwerking van de visie Binnenstad wordt gestart met de uitbreiding van cameratoezicht op de belangrijkste entrees van de binnenstad. De toezichthouders van de gemeente blijven daarbij actief in de binnenstad.
Bij de uitwerking van de visie Binnenstad wordt rekening gehouden met mensen met een beperking.
De Cityline wordt in stand gehouden. In overleg met het Openbaar Vervoerbureau pleiten we continu voor een goede ov-bereikbaarheid van de binnenstad.
We blijven onverminderd aandacht houden voor verkeersveiligheid en het aanpakken van verkeersonveilige situaties. In het uitvoeringsprogramma Visie mobiliteit blijft ruimte voor het aanpakken van verkeersonveilige locaties. Daarnaast blijft verkeerseducatie een belangrijk speerpunt. Gedragsbeïnvloedingsprogramma’s lopen door.
We werken aan verkeerseducatie om de verkeersveiligheid te verbeteren en stimuleren kinderen om lopend of op de fiets naar school te gaan (gezond en duurzaam). Gedragsbeïnvloedingsprogramma’s lopen hiertoe door.
De routes naar de scholen worden beter in kaart gebracht waarbij eventuele wensen voor fysieke aanpassingen in beeld komen.
Wij blijven conform het afgesproken investeringsschema bijdragen aan GAE. De keuze voor het investeringsscenario betekent dat de juridische structuur van de luchthaven hierop aangepast moet worden, zodat beheer en eigendom enerzijds en exploitatie anderzijds van elkaar gescheiden worden. Deze discussie kan als aangrijpingspunt gebruikt worden om onze positie als aandeelhouder af te bouwen. Zo mogelijk trekken wij in dit traject samen op met de andere gemeentelijke aandeelhouders, Groningen en Tynaarlo.
De geactualiseerde regiovisie wordt begin 2019 vastgesteld. Dan is ook helder op welke thema’s ingezet gaat worden voor de komende vier jaar. In de Regio Groningen - Assen zetten we het programma Bereikbaarheid onveranderd voort. Het programma Bereikbaarheid loopt in principe door tot 2023. De inzet blijft vooral gericht op fiets en openbaar vervoer. In 2019 wordt de geactualiseerde Netwerkanalyse afgerond.
4) Duurzaamheid
Per twee jaar formuleren we een uitvoeringsprogramma met als pijlers energieopwekking, gebouwde omgeving, bedrijven, mobiliteit, eigen organisatie en communicatie. Dit uitvoeringsprogramma wordt ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.
We zetten de ‘zonneleningen' voort en zetten in op voorlichting en het ‘verleiden' van inwoners (bijvoorbeeld via Mijn Buurt Assen) en bedrijven op het vlak van verduurzaming van woningen en/of gebouwen. We onderzoeken de mogelijkheden om deze leningen te verbreden naar andere duurzame investeringen, met name voor minder draagkrachtigen.
We werken de gebouwgebonden financiering in de vorm van het Asser servicekostenmodel verder uit. Hierdoor kunnen ook inwoners met lagere inkomens hun woning verduurzamen. Ook willen we deze vorm van financiering verbreden naar eigenaren van grondgebonden woningen.
We blijven de informatieverstrekking via het Drents Energieloket verbeteren. De korting van € 250 op een energieadvies blijft bestaan.
We geven de RUD opdracht om de regels over energiebesparing uit de Wet Milieubeheer te handhaven.
Het duurzaamheidsprogramma is erop gericht om ook in de andere gemeentelijke beleidsvelden duurzame en circulaire keuzes te maken. Het programma is gericht op verandering in de manier van werken in deze beleidsvelden, zodat duurzame en circulaire keuzes worden gemaakt.
We communiceren actief over duurzame voorbeelden om bewoners, bedrijven en onze eigen organisatie te inspireren.
Bij de ontwikkeling van nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen doen we onderzoek naar de mogelijkheden voor duurzaamheid en groen. We wijzen gebieden aan voor de toepassing van zonne-energie en stimuleren de ontwikkeling daarvan onder het motto 3x lokaal. Hierbij wordt de elektriciteit lokaal opgewekt en gebruikt en is er ook lokaal economisch en financieel voordeel.
Energiebesparing en kwaliteitsverbetering van woningen gaan hand in hand. De aanschafprijs van zonnepanelen blijft dalen en het installeren van zonnepanelen zorgt direct voor een lage energierekening. In onze advisering benadrukken we dat.
Voor het aardgasvrij maken van een bestaande wijk werken we aan een verbreding van het Asser servicekostenmodel voor gebouwgebonden financiering. Wanneer onze subsidieaanvraag bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gehonoreerd wordt, kunnen we versneld aan de slag met de realisatie.
We werken aan een gezamenlijke Drentse aanpak om te komen tot verdere afvalscheiding. Hiervoor verstrekken we betere maar ook verdiepende informatie over nut en noodzaak van afvalscheiding. Het gescheiden inzamelen van keukenafval in hoogbouw wordt uitgebreid.
Indicatoren
De peildatum is 25 juni 2018.
Tabel conform regeling beleidsindicatoren gemeenten BBV.
Bron: https://www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/Besluit-Begroting-en-Verantwoording.
De cijfers in de tabel zijn niet altijd recent, waar nodig en mogelijk zijn actuele ontwikkelingen toegelicht.
Opmerkingen:
* Het aantal kg fijn huishoudelijk restafval per inwoner in Assen bedroeg over 2016 189 kg. en in 2017 151 kg.
**In 2015 werden in Assen uitzonderlijk weinig nieuwbouwwoningen opgeleverd in Assen, namelijk 84. In 2016 en 2017 werden respectievelijk 240 en 315 nieuwbouwwoningen opgeleverd. Dat geeft een duidelijk ander beeld van de indicator nieuwbouw woningen.
Actualisatie Regeling beleidsindicatoren gemeenten, aanpassing indicator 2018:
Vervallen: Ziekenhuisopname na verkeersongeval met motorvoertuig/ Ziekenhuisopname na verkeersongeval met fietser De indicatoren ‘Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een fietser’ en ‘Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig’ komen te vervallen. Na wijzigingen in het beleid van de bronhouder kunnen er niet langer voldoende updates beschikbaar worden gesteld voor deze indicatoren. Hierdoor zijn deze indicatoren niet meer duurzaam.
https://vng.nl/files/vng/nieuws_attachments/2018/aanpassingen_beleidsindicatoren_gemeenten_0.pdf