05. Samen werken aan Assen
Intro
Ons uitgangspunt bij het ontwikkelen van beleid en strategische keuzes is het aangaan van de dialoog tussen raad, college en inwoners. We beogen een cultuur waarbij bestuurlijke dilemma’s optimaal kunnen worden besproken met de raad en betrekken raadsleden in een vroegtijdig stadium bij het maken van beleid. Het programma Organisatieontwikkeling geeft invulling aan het verhaal van Assen en de daaruit voortvloeiende hoofdlijnen.
We ontwikkelen een gecoördineerde aanpak voor samenwerking met onze partners en zetten in op commissielidmaatschappen binnen de G40 en de VNG.
We blijven inzetten op een toekomstgerichte dienstverlening die aansluit bij de behoeftes en wensen van inwoners en ondernemers. Waar mogelijk vereenvoudigen we regels of passen we regels aan. In het programma Digitale dienstverlening werken we aan een integraal proces- en klantbeeld en de opbouw van een digitaal archief.
Highlights
- We versterken de open en communicatieve bestuurscultuur.
- Het verhaal van Assen is ons uitgangspunt voor de organisatieontwikkeling.
Verdeling van lasten en baten
Lasten € 4,5 miljoen
Baten € 0,8 miljoen
Wat willen we bereiken
1) Bestuur
We versterken de communicatieve en open bestuurscultuur gericht op de ander. Een team van bestuurders dat erop uittrekt, Assenaren ontmoet, spreekt en luistert en deelneemt aan de dialoog in de stad en met de 33 raadsleden. Tegelijk is luisteren en deelnemen aan een dialoog niet grenzeloos. Het team bestuurders durft, binnen de kaders, keuzes te maken, voert regie op het proces, hakt moeilijke knopen door, legt deze keuzes uit en staat ervoor.
2) Regionale samenwerking
De bestuurscultuur wil ook verbinden met andere gemeenten binnen onze provincie, de regio Groningen – Assen, met de provincie Drenthe en met het Rijk. Er zal worden geïnvesteerd in de relaties met deze overheden en er worden kansen benut om de Asser samenleving te verstevigen en te ondersteunen.
- G40 netwerk van 40 middelgrote steden in ons land
- NG4 Assen, Groningen, Leeuwarden en Emmen
- VNG Vereniging van Nederlandse gemeenten
- VDG Vereniging van Drentse gemeenten
- EBNN Economic Board Noord-Nederland
- SNN Samenwerkingsverband Noord-Nederland
- EDR Eems Dollard Regio
We kijken waar de gemeente Assen kan aansluiten bij initiatieven die zinvol kunnen zijn als katalysator voor het door ons voorgestane duurzame beleid, zoals Fair Trade, Green Leaf en Convenant Flexitariër. Ook benutten we ons bestaande netwerk in Brussel voor het zoveel mogelijk gebruik maken van Europese subsidiemogelijkheden op dit gebied.
De energietransitie slaagt alleen door een goed samenspel van inwoners en alle partijen, die economisch en maatschappelijk actief zijn in Assen (zoals onderwijs, bedrijfsleven, agrarische sector, woningbouwcorporaties, verzekeringsbedrijven en banken).
Voor de grootschalige opwekking van energie, waarbij de focus ligt op zonne- en windenergie, kiezen we voor een regionale aanpak, onder andere met onze buurgemeenten. Zo kunnen we de regie op de ontwikkelingen blijven voeren, zorgen voor een goede landschappelijke inpassing en versnippering voorkomen.
NG4
De steden Assen, Groningen, Leeuwarden en Emmen zijn als NG4 onderdeel van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). De samenwerking binnen de NG4 draagt constructief bij aan gezamenlijke standpuntbepaling. Onze agenda binnen de NG4 is gericht op het verstevigen van de samenwerking, innovatie en strategische positionering richting Europa.
Eems Dollard Regio (EDR)
We sluiten actiever aan op de Eems Dollard Regio vanwege de kansen in dit gebied met 2,8 miljoen inwoners. Vanuit het Europese INTERREG-project Smart Regio’s North ontwikkelen wij de samenwerking met Bremen en Oldenburg verder.
3) Dienstverlening
Alle aandacht is er voor het verminderen van bureaucratie. Onze rapportages aan de raad zijn op hoofdlijnen in de reguliere planning & control cyclus. Voor inwoners betekent het een vermindering van het invullen van formulieren.
Dienstverlening
We blijven gericht op het ontwikkelen van onze dienstverlening. We hebben hier zowel aandacht voor onze digitale dienstverlening als voor het persoonlijk contact met inwoners en ondernemers.
Wat doen we daarvoor
1) Bestuur
Wij ondersteunen de richting die is ingezet in de gemeenteraad om meer dialoog te hebben met inwoners en tussen college en raad. Dit is voor ons het uitgangspunt bij het maken en ontwikkelen van beleid en het maken van strategische keuzes.
We organiseren hiervoor elk jaar een bijeenkomst tussen raad en college over de bestuurscultuur en de mate waarin het lukt om inwoners van Assen te vertegenwoordigen en te betrekken bij voorstellen en initiatieven. Wij komen hiervoor met een voorstel aan de raad.
Wij betrekken de raad in een vroegtijdig stadium bij de totstandkoming van beleid. Hiermee beogen we een cultuur waarbij bestuurlijke dilemma’s kunnen worden besproken in de raad. Wij zetten het gebruik voort van procesnotities bij de aanpak van gemeentelijke opgaven. Ook gaan we door met de training Werken met Netwerken, waarmee nieuw handelingsrepertoire aangereikt wordt om invulling te kunnen geven aan het werken in een netwerkomgeving.
Elk jaar vindt er een stadsdialoog plaats waarin gemeenteraad en college actief inwoners uitnodigen om te spreken over het beleid in de stad. In 2019 starten we na een verkenning in het najaar van 2018 over hoe we hieraan invulling geven.
2) Regionale samenwerking
We ontwikkelen een gecoördineerde aanpak voor samenwerking met onze partners. De bestuurlijke speerpunten krijgen hun doorvertaling naar de agenda van de G40, NG4, VNG, VDG en EBNN.
Op de algemene ledenvergadering van de VNG van 2017 is ingestemd met de verankering van de randvoorwaarden gezamenlijke gemeentelijke uitvoering (GGU), waarbij de VNG de rol heeft gekregen om gemeenten te ondersteunen. Er is een Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (Fonds GGU) ingericht waaruit gezamenlijke activiteiten kunnen worden gefinancierd. De gemeenten betalen hiervoor een bijdrage op basis van inwonersaantal.
Bij het verder invoeren van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen benutten we zo veel mogelijk initiatieven voor eerlijke handel en het terugdringen van CO2-uitstoot.
Met het toetreden tot het Covenance of Mayors vergroten we de mogelijkheden een beroep te doen op Europese subsidie.
Voor Assen is het beleidskader voor grootschalige opwekking leidend. Voor ons blijft het maatschappelijk draagvlak voor de oplossingen een belangrijk uitgangspunt. In het Uitvoeringsprogramma Energietransitie werken we samen met inwoners en maatschappelijke organisaties en versterken we zoveel mogelijk elkaars inspanningen.
Voor het grootschalig en effectief opwekken van zonne- en windenergie werken we samen in het kader van de Regionale Energiestrategie.
In de NG4 werken we pragmatisch samen op onderwerpen die spelen in de steden. Zo werken we samen om de negatieve gevolgen van het gasbesluit en de energietransitie op de werkgelegenheid in de steden te minimaliseren. Als steden onderzoeken we hoe we slimmer, effectiever, duurzamer en socialer kunnen werken en inkopen.
Waar mogelijk sluiten we aan bij initiatieven die in het belang zijn van de inwoners en/of bedrijven en instellingen van Assen.
3) Dienstverlening
Waar mogelijk schaffen we bestaande regels af of worden ze vereenvoudigd. We geven de inwoner de mogelijkheid om steeds meer producten en diensten digitaal aan te vragen. In 2019 gaan we voor Wmo en Jeugd werken met een digitaal meldingsformulier.
We doen onderzoek of het van meerwaarde is om spraaktechnologie binnen onze telefooncentrale te implementeren. De resultaten van de klantarena en het stadspanelonderzoek over onze dienstverlening in 2018 worden in samenwerking met het bureau Hostmanship vertaald in een visie op dienstverlening. In 2019 werken we dit in een concreet voorstel uit.
In het programma Betrouwbare digitale dienstverlening werken we aan het verbeteren van de digitale dienstverlening. De focus ligt hierbij op het ontwikkelen van een digitaal archief en het opbouwen van een integraal proces- en klantbeeld. Dit houdt in dat inwoners en ondernemers vanuit één portaal bediend worden en alle contacten met de gemeente in één overzicht staan. Doordat alle informatie in dit portaal digitaal beschikbaar is, kunnen klantvragen sneller en beter in het eerste contact met de gemeente worden afgehandeld. Daarnaast zijn de onderwerpen privacy en informatieveiligheid onderdeel van het programma.
Indicatoren
De peildatum is 25 juni 2018.
Tabel conform regeling beleidsindicatoren gemeenten BBV.
Bron: https://www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/Besluit-Begroting-en-Verantwoording.
De cijfers in de tabel zijn niet altijd recent, waar nodig en mogelijk zijn actuele ontwikkelingen toegelicht.