Intro
Het gemeentelijk vastgoed en grondbedrijf dient ter ondersteuning van het realiseren van de beleidsdoelstellingen zoals beschreven in de andere begrotingsprogramma’s.
Er vindt continu een afweging plaats tussen de vraag vanuit maatschappelijke partijen en het beschikbare gemeentelijke vastgoed. Ook worden er stappen gezet voor het verduurzamen van de gemeentelijke vastgoedportefeuille door het opstellen van een masterplan Verduurzamen en het voorbereiden en vanaf 2019 in uitvoering brengen van zes pilotprojecten.
De begroting voor het gemeentelijk grondbedrijf is aangepast op basis van het bestuursakkoord 2018, met aandacht voor Kloosterveen, Havenkwartier, Veemarktterrein, Toeristisch Recreatieve Zone en onze bedrijventerreinen zoals Messchenveld en Assen-Zuid.
Highlights
- Er vindt een herijking plaats van de nota Sportaccommodaties in Assen 2008-2025.
- Het masterplan Verduurzaming vastgoed wordt in 2019 opgesteld.
- We maken een aanvang met de verduurzaming van zes pilotprojecten.
- De taakstellende structurele bezuiniging van de bestuursopdracht vastgoed wordt in 2019 behaald.
- We komen met nieuwe bestemmingsplannen voor Kloosterakker, het plan Asselyn (woningbouw Veemarkt) en entreezone van het werklandschap Assen-Zuid.
Verdeling van lasten en baten
Lasten € 40,6 miljoen
Baten € 28,0 miljoen
Wat willen we bereiken
1) Vastgoed
Ideeën van inwoners of organisaties die onderdak nodig hebben, benaderen we vanuit een vraaggerichte houding. Als dit bijstelling van kaders vraagt, leggen we dit voor aan de raad.
We zorgen voor goede en betaalbare sportvelden en sporthallen.
Door tweejaarlijkse uitvoeringsprogramma’s worden ook de gemeentelijke gebouwen energieneutraal gemaakt, waarvoor we met pilotprojecten ervaringen op gaan doen en slim gaan investeren. De uitvoeringsprogramma’s worden tweejaarlijks geëvalueerd, waar nodig bijgesteld en geactualiseerd voor de komende twee jaren.
De diverse sportaccommodaties worden zoveel mogelijk verduurzaamd in overleg met de sportverenigingen (zie ook thema ‘Duurzaam Assen’).
Voor 2019 gaan wij de taakstellende bezuinigingen op de bedrijfsvoering van Vastgoed realiseren.
We hebben een transparante vastgoedorganisatie waarbij gebouwen voldoen aan de wetgeving, brand- en toegankelijkheidseisen. Hierbij wordt de vastgoedportefeuille op professionele wijze beheerd.
2) Grondbedrijf
Met het grondbedrijf worden gebiedsontwikkelingen voor woningbouw en bedrijventerreinen gefinancierd en daarmee mogelijk gemaakt. In het grondbedrijf zijn ook de strategische aankopen ondergebracht ten behoeve van (aanstaande) gebiedsontwikkelingen. Het gemeentelijk grondbeleid is niet leidend, maar een middel om ruimtelijke opgaven te realiseren.
Waar mogelijk nemen inwoners en ondernemers het initiatief tot gebiedsontwikkeling. Waar de gemeente slechts hoeft te faciliteren, ontwikkelen en realiseren we niet zelf. We zoeken naar de juiste balans tussen kansen en onzekerheden, met een adequate risicoafdekking binnen onze grondexploitaties.
Met een aantrekkende economische groei willen we inspelen op nieuwe kansen. Onze begroting sluit wel aan bij de meest actuele behoefteramingen voor nieuwe locaties.
In controle zijn en blijven over de gemeentelijke grondexploitaties bij wijzigende wetgeving en marktomstandigheden is een belangrijk speerpunt. In de paragraaf Grondbeleid is nader uitgewerkt hoe we hieraan in 2019, maar zeker ook daarna, kunnen voldoen.
Wat doen we daarvoor
1) Vastgoed
Het is van belang goede afwegingen te maken tussen de verschillende maatschappelijke partijen die ruimte vragen. Als gevolg van het afstoten van vastgoed in de afgelopen jaren moet de beschikbare huisvesting efficiënter worden benut. We kijken naar een optimale aansluiting van vraag en aanbod van vastgoed. Er zullen richtlijnen en kaders worden opgesteld waar ons vastgoed voor bedoeld is en op welke wijze wij een faciliterende bijdrage willen leveren aan vragen vanuit de samenleving.
We herijken de nota Sportaccommodaties in Assen 2008-2025, waarin de visie ten aanzien van de sportaccommodaties is opgenomen. Aan de hand daarvan blijkt of bijstelling daarvan nodig is om de sportvelden en sporthallen in goede en betaalbare staat te houden.
Om slim te kunnen investeren stellen we een masterplan op, waaruit duidelijk blijkt in welke panden wanneer geïnvesteerd wordt. Het masterplan voor het energieneutraal maken van de gemeentelijke gebouwen is de basis voor de tweejaarlijkse uitvoeringsprogramma’s waarbij de afweging gemaakt wordt wanneer welke panden verduurzaamd kunnen worden. Hierbij kijken we naar de mogelijkheden om regulier onderhoud met de verduurzaming te combineren. Vanaf 2019 geven we uitvoering aan zes pilotprojecten om een aanvang te maken met de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed, maar ook om een goede analyse te kunnen maken van de impact op overig panden in de vastgoedportefeuille.
De sportaccommodaties worden meegenomen in het masterplan, hierbij kijken we in overleg met de sportverenigingen naar verduurzamingsmogelijkheden van de accommodaties.
Begin 2019 worden de objecten Lottingstraat 17 en Mr. Groen van Prinstererlaan 127 gesloopt.
Hiermee wordt het laatste deel van de taakstellende bezuiniging voor 2019 en eerdere jaren gerealiseerd.
Met verschillende partijen hebben we afspraken gemaakt om de veiligheid van de gebouwen en de werking van de installaties te waarborgen. Vanuit Vastgoed ligt in 2019 de focus op koppeling van de diverse informatiesystemen om een efficiënter beheer van onze vastgoedportefeuille mogelijk te maken.
In deze begroting hebben we de activering van de volgende investeringen voor werkzaamheden in 2019 opgenomen: in de parkeergarages worden gefaseerd parkeerautomaten en pinmodules vervangen en om de veiligheid van de multifunctionele accommodatie Schakelveld te waarborgen wordt veiligheidsglas aangebracht en worden werkzaamheden aan het zwembad uitgevoerd.
2) Grondbedrijf
Om te komen tot de noodzakelijke woningbouw in Kloosterveen leggen wij een nieuw bestemmingsplan Kloosterakker aan de raad voor. Uitvoerbaarheid en sluitend kostenverhaal zijn daarbij belangrijke aandachtspunten. Tevens gaan wij met de Provincie Drenthe in gesprek over de verlegging van de N371. Behoud van de bestaande mogelijkheid om de derde hoofdontsluiting hierop te kunnen aansluiten is daarbij onze insteek.
Ook voor het Veemarktterrein leggen wij een nieuw bestemmingsplan voor aan de raad. Het gepresenteerde plan ‘Asselyn’ van Credo is daarbij ons uitgangspunt. De bijbehorende grondexploitatie wordt gelijktijdig herzien.
In het Havenkwartier faciliteren we initiatieven van marktpartijen, eigenaren en gebruikers. De Sluiskade, het gebied aan de kop van de Havenkade, is daarbij een logisch startpunt. Op basis van de gesprekken willen we tot minimaal één concreet plan komen. Uitgangspunt is een gefaseerde ontwikkeling op basis van uitnodigingsplanologie.
In de toeristisch recreatieve zone (TRZ) streven wij samen met de diverse grondeigenaren en initiatiefnemers naar de eerste ontwikkelingen binnen onze gezamenlijke visie. Bij de uitvoering ervan hanteren wij faciliterend grondbeleid.
Met een aantrekkende vraag naar bedrijfskavels komen Messchenveld en werklandschap Assen-Zuid ook weer volop in de belangstelling. Bij onze kaveluitgifte spelen we flexibel in op de behoefte van deze ondernemers, zonder de ruimtelijke kwaliteit uit het oog te verliezen. Het bestemmingsplan voor de entreezone van het werklandschap Assen-Zuid passen we daartoe aan.
Hiertoe herzien wij al onze grondexploitaties twee keer per jaar, zowel bij de begroting als bij de jaarrekening. De uitgifteprijzen publiceren we in de openbare grondprijzenbrief. Jaarlijks houden wij ons grondbeleid actueel. De keuzes die we daarbij maken staan nader toegelicht in de paragraaf Grondbeleid. Daarin geven wij ook een meerjarenperspectief voor het grondbedrijf. Wij geven hiermee invulling aan een maximale transparantie voor het gemeentelijk grondbedrijf.