02. Werken in Assen
Intro
In 2019 willen we meer mensen met arbeidsperspectief bemiddelen naar regulier werk. Voor mensen die niet in de reguliere arbeidsmarkt kunnen werken, werken we met specifieke aanpakken en een verrijkte infrastructuur om hen te bemiddelen naar begeleid werk, vrijwilligerswerk of activering. Meetellen en zelfstandig zijn staan voorop. Voor mensen die niet zelfredzaam zijn is er een vangnet. We herijken de kaders voor de uitvoering van de Participatiewet op de veranderende economie en het belang van Meedoen.
Vanuit de behoefte om te anticiperen op een veranderende arbeidsmarkt en om zoveel mogelijk Assenaren toekomstgericht op te leiden stellen we een agenda op voor de verbinding tussen overheid, ondernemers en onderwijs. Daarnaast werken we intensief samen om het mbo- en hbo-onderwijs in Assen te behouden en vraaggericht door te ontwikkelen.
We gaan de Economische agenda uitvoeren die samen met onze partners is opgesteld. Deze vormt de strategische basis voor de economische structuurversterking en het behouden en creëren van werkgelegenheid in Assen. Niet alleen gericht op de stad, maar ook in verbinding met de regio. We spelen daarmee in op de maatschappelijke opgaven en transities die gaande zijn en innoveren door in te spelen op trends en ontwikkelingen. Een vitale binnenstad en een duidelijk economisch profiel bieden ruimte voor de verdere ontwikkeling van de lokale en regionale economie.
Highlights
- We brengen meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk.
- We herijken de kaders voor de uitvoering van de Participatiewet op de veranderende economie en het belang van Meedoen.
- We gaan de Economische agenda uitvoeren die samen met onze partners is opgesteld.
- We werken samen met partners aan de (door)ontwikkeling van het mbo- en hbo-onderwijs, met name gericht op techniekonderwijs en het creëren van nieuwe vormen van onderwijs, zoals Innovatieve Werkplaatsen (IWP).
- Innovatie en duurzaamheid fungeren als economische trekkers.
- We investeren vraaggericht in acquisitie en ondernemerscontacten.
- We streven naar duurzame inzetbaarheid door samenwerking tussen onderwijs, overheid en ondernemers.
Verdeling van lasten en baten
Lasten € 52,6 miljoen
Baten € 39,7 miljoen
Wat willen we bereiken
1) Participatie en Inkomen
Krachtige Samenleving - Inwoners en bedrijven helpen elkaar naar vermogen
Iedereen met arbeidsperspectief voorziet in eigen levensonderhoud
Zoveel mogelijk jongeren halen een startkwalificatie om duurzaam in eigen onderhoud te kunnen voorzien en te kunnen participeren in de maatschappij.
Ondersteuning - Professionals en vrijwilligers geven intensiever steun
Iedereen met arbeidsperspectief helpen naar regulier werk.
Meer mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in regulier werk.
Vangnet - Intensieve steun uitgevoerd door professionals
Effectiviteit van de bijstand verder verbeteren.
Iedereen met een SW-indicatie aan werk helpen
2) Economische ontwikkelingen en innovatie
We willen ruimte geven aan ondernemers die investeren in nieuwe ideeën en innovatieve technieken en bijdragen aan de economische groei van de stad en extra banen.
We hebben oog voor de belangen van onze huidige ondernemers en bieden hen waar nodig goede ondersteuning en begeleiding. We gaan snel en adequaat vragen van ondernemers oppakken en afhandelen.
We zetten meer en gericht in op een actieve acquisitie naar nieuwe ondernemers en bedrijven.
Het opvangen van het verlies van werkgelegenheid bij de NAM. We streven in de gezamenlijke lobby Noord-Nederland naar een ‘Langman-akkoord’.
In het Havenkwartier komt een regelluwe zone waar we mogelijkheden bieden voor startende innovatieve en experimentele bedrijvigheid.
Het is voor Assen van groot belang dat de Toeristisch recreatieve zone (TRZ) actief wordt ontwikkeld. Samen met alle eigenaren en ontwikkelaars zoeken we naar een doorbraak om de vele potentiële initiatieven een daadwerkelijke impuls te geven.
Duurzame energieopwekking is de zoekrichting voor nieuwe (vervangende) werkgelegenheid, ook in nieuwe onderwijsrichtingen en opleidingen in de stad.
We doen door middel van een klimaatalliantie, een dringend appel op de ondernemers in Assen voor het ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’.
Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN)
Binnen de NG4 geven wij er de voorkeur aan om op de huidige voet binnen het SNN door te gaan. De NG4 wil in de toekomst een grotere rol gaan spelen als het gaat om het agenderen van onderwerpen. Onderdeel hiervan is de Noordelijke Innovatieagenda.
3) FlorijnAs en bedrijventerreinen
FlorijnAs
De uitvoering van de FlorijnAs zetten we voort. We richten ons daarbij op de bereikbaarheidsonderdelen. De betreffende projecten zullen binnen de financiële kaders en de afgesproken planning worden afgerond, met oog voor het toekomstige beheer en onderhoud. Functionaliteit en doelmatigheid zijn voor ons de uitgangspunten.
Bedrijventerreinen
We willen beter inspelen op de vraag naar bedrijventerrein in Assen. Monitoren van de kwantitatieve en kwalitatieve vraag naar bedrijventerrein is daarbij van belang. Wanneer wenselijk willen we een flexibele invulling van onze bouwrijpe kavels mogelijk maken. Tevens brengen we gebieden gefaseerd in ontwikkeling, in afstemming op de marktvraag. Daarbij houden we vast aan onze kwaliteitsambitie.
Wat doen we daarvoor
1) Participatie en Inkomen
Wij stellen een agenda op om de samenwerking tussen onderwijs, overheid en ondernemers te versterken. Hierbij kiezen we voor een brede aanpak voor alle inwoners. Voor volwassenen stimuleren we Leven Lang leren via lokale werkgevers. We kunnen meeliften op de uitwerking van het Actieplan Zicht op Werk (Rijk, VNG, G4 & G40, sociale partners, brancheverenigingen, en mbo-raad) waar maatregelen worden opgesteld om meer mensen aan het werk te krijgen. Dat doen we ook via het Inter Bestuurlijk Programma (IBP) 2018-2021, dat eveneens gericht is op maatregelen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Wij maken conform de recente opdracht van het Rijk samen met stakeholders een nieuwe inburgeringsaanpak met daarin expliciete aandacht voor werk. Dit vraagt om proactief aan de slag te gaan vanuit de mogelijkheden van de inwoner.
Wij gaan nog meer bedrijven stimuleren om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemer te worden (MVO). We ondersteunen hen door inzet van expertise van het WPDA, en de accounthouders van ons ondernemersteam.
Wij gaan de aanpak van laaggeletterdheid verbreden naar nieuwe vindplekken. We benaderen onder andere het bedrijfsleven en de publieke sector om actief aan de slag te gaan met het bereiken en motiveren van mensen met laaggeletterdheid. We zetten het aanbod van het Taalhuis of nascholing in voor het verhogen van taalvaardigheden.
Voor kwetsbare jongeren (voortijdig schoolverlaters en leerlingen van Pro-VSO) gaan we de sluitende aanpak in 2019 optimaliseren op basis van een analyse van de huidige aanpak (2018). We werken hierin samen met het onderwijs, welzijn en zorg, het bedrijfsleven en andere gemeenten om jongeren met een verwachte afstand tot de arbeidsmarkt pro-actief te begeleiden. We zetten hiervoor de routes onderwijs, werk of dagbesteding in. We bevorderen hierin soepele overstapmomenten.
We proberen jonge alleenstaande statushouders en leerlingen van de Internationale Schakel Klas (ISK) zo goed mogelijk te ondersteunen met (taal)onderwijs, en begeleiden alleenstaande jongeren bij het wonen en leven in de stad. Ook geven we specifieke aandacht aan jongeren in een instelling en Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers) die al langere tijd thuiszitten.
Ondersteuning - Professionals en vrijwilligers geven intensiever steun
Wij maken nieuwe Prestatieafspraken met het WPDA op basis van een analyse van het cliëntenbestand. Deze gebruiken wij om nieuwe kaders voor de Participatiewet op te stellen. Wij maken specifieke afspraken op basis van de verdiencapaciteit van inwoners, die tegemoet komen aan de mogelijkheden van individuele cliënten. Wij vragen een plan van aanpak aan het WPDA om in deze tijd van economische hoogconjunctuur zoveel mogelijk mensen die kunnen werken naar regulier (deeltijd)werk te leiden.
Wij vragen van het WPDA een plan van aanpak om meer cliënten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt uit de bijstand te begeleiden naar deeltijdwerk, vrijwilligerswerk of activering.
Wij willen samen met lokale bedrijven en instellingen het aantal werkplekken uitbreiden waar mensen aan de slag kunnen die op een of andere manier (deeltijd)werk of vrijwilligerswerk kunnen doen.
Wij vragen een specifiek plan van aanpak aan het WPDA voor de groep statushouders om te voorkomen dat zij een ‘verloren generatie’ worden. Hierbij betrekt het WPDA alle organisaties die actief zijn in de activering en begeleiding van nieuwkomers.
Vangnet - Intensieve steun uitgevoerd door professionals
We willen in samenwerking met het Rijk drempels slechten die mensen in de bijstand tegenkomen op weg naar (deeltijd)werk. We werken mee aan de landelijke lobby om de bijstand te flexibiliseren. Wij volgen ook de lopende landelijke experimenten met mensen in de bijstand, die door het Rijk zijn goedgekeurd, en vertalen waar mogelijk de resultaten naar kansen voor Assen.
Wij onderzoeken met betrekking tot Beschut Werk hoe werk georganiseerd kan worden. We stellen hierbij de inclusieve arbeidsmarkt als hoogste doel, en werken hierbij samen met het Asser bedrijfsleven. We behouden een vangnet voor mensen die echt een beschut werkomgeving nodig hebben.
Wij creëren in onze eigen organisatie extra afspraakbanen en maken zichtbaar wat we hiervoor doen. Hiermee geven we het goede voorbeeld voor andere organisaties in de stad.
2) Economische ontwikkelingen en innovatie
We werken langs drie strategische lijnen de economisch-strategische agenda samen met onze partners uit:
1) duurzaam versterken ondernemerschap en concurrentiekracht MKB,
2) het verbeteren van het ondernemers- en vestigingsklimaat, en
3) benutten en versterken van de kracht van Assen.
We stimuleren innovatie bij bedrijven door gebruik te maken van onze ‘NG4-EU office’. En ontwikkelen samen met onderwijs, ondernemers en onderzoek projecten in Drents, noordelijk, nationaal en Europees verband die bijdragen aan onze maatschappelijke uitdagingen. Wij werken hierbij nauw samen met partners zoals TNO, Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie en Hanzehogeschool.
We bezoeken proactief bedrijven en wijzen ze op mogelijke regelingen en subsidies. Op vragen van bedrijven reageren wij adequaat. We voegen actief waarde toe tijdens de gesprekken met de ondernemers en instellingen door hen een nieuw contact of nieuwe informatie aan te reiken. Dit vraagt een slim georganiseerd samenspel breed in onze organisatie. Met actief accountmanagement spelen we in op de vragen van ondernemers over starten, groei, innoveren en export en bevorderen we samenwerking tussen overheid, ondernemers, onderwijs en onderzoek. De strategische lijnen uit de Economische agenda 2018-2022 zijn daarbij leidend.
Onze acquisitiestrategie is de basis voor het aantrekken en behouden van bedrijven en het versterken van het imago van Assen als aantrekkelijke vestigingslocatie in de Top Dutch en Groningen-Assen Regio. Jaarlijks wordt hiervoor een uitvoeringsprogramma opgesteld.
In nauwe samenwerking met de NAM, de provincie Drenthe en de overige stakeholders in Noord-Nederland gaan we op basis van de impactanalyse en de daaruit voortvloeiende ontwikkelperspectieven een actieplan ontwikkelen. Op basis hiervan gaan we samen met de belangrijkste stakeholders een economisch perspectief van de energietransitie voor Drenthe ontwikkelen. In NG4-verband is afgesproken op dit dossier samen op te trekken. Voor de realisatie van dit perspectief is actieve betrokkenheid en (financiële) ondersteuning van het Rijk gevraagd. In 2019 verwachten wij duidelijkheid van het Rijk te verkrijgen.
In het project Havenkwartier wordt bekeken welk gedeelte hiervoor geschikt is. Samen met geïnteresseerde partijen wordt gekeken waar de behoefte ligt en wordt maatwerk geleverd. Op deze manier wordt getracht diverse ontwikkelingen in het gebied (snel) mogelijk te maken.
In de TRZ spelen diverse initiatieven, zoals het IJscomplex, Formule 1, OutleTT, herontwikkeling voormalig Verkeerspark, het Witterdiepje, invulling van TT-World, TT-convenant en de logistieke afwikkeling bij grote evenementen. Kansrijke initiatieven faciliteren wij. Samen met betrokken eigenaren en ontwikkelaars zoeken we naar een doorbraak om de vele initiatieven daadwerkelijk een impuls te geven. Ook overleggen we met de provincie Drenthe over onze gezamenlijke kansen. Op basis van de intentieovereenkomst TRZ gaan we komend jaar regelmatig in gesprek met de partijen over de onderling gemaakte afspraken. In 2019 bezien we tevens onze toekomstige beleidsmatige inzet en de middelen die daarvoor nodig zijn.
De installatie van zonnepanelen, warmtepompen, accu’s en omzetting in waterstof vraagt veel arbeidskracht. De kennis van dergelijke installaties is nu nog maar beperkt beschikbaar. Daarom ondersteunen we samen met andere noordelijke overheden het project Gas 2.0 van verschillende onderwijsinstellingen. De energietransitie vraagt ook om veel innovatie, nieuwe technieken en verandering van productieprocessen. Samen met Ondernemend Assen, MVO Alliantie en Assen voor Assen wordt actief de samenwerking gezocht om versneld de energietransitie in gang te zetten. En nieuwe initiatieven te stimuleren in het kader van noordelijke ontwikkelingen op het gebied van waterstof economie, waarbij onze ondernemers, zoals Resato en NAM een belangrijke rol hebben.
Met Ondernemend Assen, de Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) alliantie en Assen voor Assen wordt een gezamenlijke agenda opgesteld. Vanuit de samenwerking
worden centrale fysieke en digitale ontmoetingen gecreëerd voor initiatieven op het gebied van duurzaamheid en MVO. Tevens worden samenwerkingsprojecten gefaciliteerd, gericht op thema’s die bewegen tot een lokale duurzame economie, energiebesparing en duurzame opwekking bij bedrijven.
Als stad brengen we belangrijke opgaven binnen de NG4, zoals de energietransitie en de gerelateerde gevolgen voor onze werkgelegenheid, op verschillende tafels in. Het Economic Board Noord Nederland (EBNN) is een belangrijke tafel om in te spelen op economische innovatie met ondernemers, onderwijs, andere overheden en onderzoek (de vier o’s).
3) FlorijnAs en bedrijventerreinen
FlorijnAs
De werkzaamheden in het Stationsgebied en oostzijde station lopen nog door in 2019.
We werken verder aan de aanleg van de tunnel de Maten. die de Europaweg aan de Dennenweg verbindt. Deze wordt naar verwachting eind 2019 opgeleverd. Daarna vindt in 2020 nog de herinrichting plaats van de Dennenweg.
Bedrijventerreinen
Met een aantrekkende vraag naar bedrijfskavels komen Messchenveld en werklandschap Assen-Zuid ook weer volop in de belangstelling. Bij onze kaveluitgifte spelen we flexibel in op de behoefte van deze ondernemers, zonder de ruimtelijke kwaliteit uit het oog te verliezen. Het bestemmingsplan voor de entreezone van het werklandschap Assen-Zuid passen we daartoe aan.
Indicatoren
De peildatum is 25 juni 2018.
Tabel conform regeling beleidsindicatoren gemeenten BBV.
Bron: https://www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/Besluit-Begroting-en-Verantwoording.
De cijfers in de tabel zijn niet altijd recent, waar nodig en mogelijk zijn actuele ontwikkelingen toegelicht.
Functiemenging
De functievermengingsindex weerspiegelt de verhouding tussen het aantal woningen en het aantal banen en de hoogte varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen.
Banen
Dit getal staat voor het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar.
Netto arbeidsparticipatie
De waarde staat voor het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de totale beroepsbevolking. Het percentage komt overeen met het percentage van steden met 50.000-100.000 inwoners. Dit percentage wordt beïnvloed door veel factoren, zoals de conjunctuur en opbouw van de beroepsbevolking in relatie tot de markt. Deze indicator is niet door gemeentelijk beleid alleen te sturen.
Werkloze jongeren
Jongeren tot 27 jaar zijn een prioritaire doelgroep binnen de dienstverlening van het WPDA. Er zijn afspraken gemaakt over de uitstroom alsook over de registratie van deze doelgroep. In de bestuursrapportage, die twee keer per jaar verschijnt, wordt het bestuur van het WPDA geïnformeerd. Deze rapportage sluit niet aan op de beleidsindicator van het BBV (jongeren tot en met 22 jaar). De laatste jaren is de uitstroom van bijstandsgerechtigden in Assen hoger dan het landelijk gemiddelde. Een mogelijke verklaring voor de afwijking in Assen is het feit dat een groot deel van de bijstandsgerechtigden een inkomen heeft naast de uitkering.
Cliënten die aan het werk kunnen worden hier naartoe begeleid. Het doel hierbij is altijd om zo onafhankelijk mogelijk van de uitkering te zijn (dus het liefst volledige uitstroom uit de uitkering). Wanneer dit niet mogelijk is, maar parttime werk is wel een optie, dan wordt hierop ingespeeld. Er wordt ingezet op voltijd en deeltijd werk. Wel kunnen er van periode tot periode verschillen zijn in het beschikbare werk en de bemiddelbaarheid van onze cliënten.
Personen met een bijstandsuitkering
Deze waarde staat voor het aantal inwoners met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners. Dat het aantal bijstandsgerechtigden per 10.000 inwoners hoger ligt dan het Drentse en ook het landelijk gemiddelde is al heel lang het geval. De oorzaak ligt in het feit dat er, veel meer dan gemiddeld, Assenaren een (aanvullende) uitkering hebben naast hun inkomen (zie de toelichting bij de vorige indicator). Daarnaast speelt een rol dat Assen veel zorginstellingen kent; gebruikers van (langdurige) zorg hebben, meer dan gemiddeld, vaak een bijstandsuitkering.
Re-integratievoorzieningen
Dit zijn voorzieningen die de gemeente inzet om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen om de afstand te verkleinen. Het uiteindelijke doel is het verkrijgen van een baan. Dit cijfer geeft voor Assen een vertekend beeld. Anders dan bij de meeste (intergemeentelijke) Sociale Diensten verzorgt het WPDA veel re-integratietrajecten zelf. Deze worden in de landelijke cijfers niet zichtbaar.