01. Inleiding

programmabegroting gemeente assen 2019 voorblad pdfpdf Programmabegroting gemeente Assen 7MB

De begroting 2019 is de eerste begroting van de nieuwe bestuursperiode. In het kader van het Bestuursakkoord 2018-2022 Samen duurzaam verder (mei 2018) gaan we samen aan de slag in Assen, met oog voor elkaar en een overheid die de samenleving dient. Hierbij hebben we álle Assenaren, inwoners, instellingen en bedrijven op het oog. We willen dat alle Assenaren in onze samenleving zich gezien, geaccepteerd en waardevol voelen. Iedereen hoort erbij en doet ertoe.

Nieuwe inzichten en een nieuwe tijd vragen om andere keuzes en een nieuwe bestuursstijl. Dit bestuursakkoord kent een sterke ambitie om de dialoog te zoeken in de gemeenteraad, met maatschappelijke organisaties, ondernemers, andere overheden en inwoners van Assen. Dit vraagt nieuwe vormen van overleg, zichtbaarheid en tegelijk ook nieuwe daadkracht. Elk jaar vindt er een stadsdialoog plaats waarin de gemeenteraad en het college actief inwoners uitnodigen om te spreken over het beleid in de stad.

Samen gaan we aan de slag!

Dit jaar is er voor het eerst gewerkt met een kaderbrief: met de Kaderbrief 2019 is een eerste stap gezet om te komen tot de Programmabegroting 2019. De brief is een uitnodiging aan de raad tot debat over de kaders en denkrichtingen voor deze begroting. De Kaderbrief noemde de beleidsinzet en -uitvoering, de daarmee gemoeide financiële inzet en de mogelijke dekking. In de Kaderbrief werden nog geen financiële middelen toegewezen. Dat gebeurt bij de vaststelling van de programmabegroting begin november 2018. In de brief hebben we alleen de inzet en het financiële beeld daarbij geschetst, de mogelijke dekking en kijken we vooruit in de meerjarenprognose. Het bevat een financiële vertaling van de gezamenlijke ambities uit het Bestuursakkoord.

De grote opgaven voor de komende periode liggen in het verbinden van de verschillende beleidsdomeinen en zorgen voor een meerwaarde, ook om de beschikbare middelen zo effectief mogelijk te besteden. Dit is vooral een opgave in het sociaal domein. In dit domein komen ook een sterke inzet op preventie en de regierol van de gemeente aan de orde. De kwaliteit van de zorg blijft belangrijk, maar de kosten en uitgaven moeten in balans worden gebracht. Duurzaamheid moet een thema worden in alle beleidsvelden, van leven, bouwen, wonen en werken tot verkeer en vervoer. Tot de grote opgaven behoren ook de energietransitie en de energiebesparing. De gemeente heeft daarin een voorbeeldfunctie, maar deze opgaven slagen alleen door een goed samenspel met inwoners, bedrijven en andere overheden.

De economische opgave is breed, van het scheppen van banen voor de toekomst tot de versnelde aanpak van de binnenstad. Het vraagt een stevig actieplan, gericht op nieuwe en bestaande ondernemers. Voldoende banen en een grotere diversiteit in werkgelegenheid zijn de uitdagingen voor de komende jaren. Voor acquisitie wordt geld vrijgemaakt.

De binnenstad is een speerpunt binnen de economische opgave. Een kloppend stadshart is van groot belang voor Assen, maar ook de andere stadsdelen moeten een aantrekkelijk woon- en leefklimaat houden. Mijn Buurt Assen heeft de afgelopen jaren bewezen een goed platform voor samenwerken en overleg te zijn.

De instrumenten van Mijn Buurt Assen lenen zich ervoor om verder in te zetten bij andere projecten en beleidsterreinen, onder andere in het sociaal domein.

Naamgeving beleidsthema’s aangepast

In het programma Aantrekkelijk Assen dekt de naam van het beleidsthema ‘Cultureel hart’ de lading niet. Daarom is deze naam veranderd in beleidsthema ‘Kunst en cultuur’. In het programma Werken in Assen is het beleidsthema Werkgelegenheid hernoemd naar Participatie en inkomen, omdat het thema meer omvat dan werkgelegenheid.

Leeswijzer

Deze begroting begint met Hoofdlijnen, waarin u een samenvatting aantreft van Samen duurzaam verder, bestuursakkoord 2018-2022. Vervolgens komen de Hoofdlijnen van het beleid en de financiële vooruitzichten aan bod.

In het onderdeel Beleidsbegroting kunt u in het Programmaplan de inhoud van de acht programma’s lezen: Wonen in Assen, Werken in Assen, Meedoen in Assen, Aantrekkelijk Assen, Samen werken aan Assen, Bedrijfsvoering, Vastgoed en grondbedrijf en tot slot Algemeen financieel beleid. Onder Beleidsbegroting treft u de zeven Paragrafen aan: Lokale heffingen, Weerstandsvermogen en risicobeheersing, Onderhoud kapitaalgoederen, Financiering, Bedrijfsvoering, Verbonden partijen en Grondbeleid.

Vervolgens leest u in de Financiële begroting de samenvatting van de resultaten: het programmaplan, de lasten en baten per programma, de lasten en baten per programma en beleidsthema en de lasten en baten per taakveld. Hierna kunt u de toelichting op de financiële begroting lezen: de Hoofdlijnen financieel beleid,, de Kaders, richtlijnen ambities en bezuinigingen, de Analyse begrotingsresultaat 2019 en prognoses 2020-2022, de Incidentele lasten en baten 2019-2022, de Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves 2019-2022, de Geprognosticeerde balans, het Overzicht EMU-saldo 2018-2022, de Gemeentelijke reservepositie, de Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, het Gemeentefonds en tot slot het Overzicht investeringen. Na de Ondertekening volgen de Bijlagen: Productramingen 2019, Analyse beloop begroting en Overzicht subsidies tot en met € 50.000.

Regeling beleidsindicatoren gemeenten

Vanaf 2017 worden de effecten van beleid in de begroting en de programmaverantwoording toegelicht aan de hand van een vaste set beleidsindicatoren BBV. Zo kunnen onder andere raadsleden zich een beeld vormen over de beleidsresultaten van Assen en gemeenten onderling vergelijken.

De regeling beleidsindicatoren gemeenten is sinds de inwerkingtreding in 2017 al een paar keer aangepast en indicatoren die in de praktijk van weinig toegevoegde waarde bleken, zijn (of worden in 2018) geschrapt. De VNG en het ministerie van BZK zijn in gesprek over de frequentie waarmee de regeling wordt aangepast en over hoe indicatoren in de toekomst beter aan kunnen sluiten op de praktijk.

Per beleidsprogramma zijn de indicatoren in tabelvorm in de begroting opgenomen. De bron is waarstaatjegemeente.nl. Omdat de cijfers daar continu worden geactualiseerd is onder de tabel steeds de peildatum vermeld. Waar nodig en mogelijk zijn actuele ontwikkelingen toegelicht. Voor recentere cijfers dan nu in de begroting zijn opgenomen, is de website ook zelf te raadplegen.

In de volgende begrotingen willen wij de verplichte beleidsindicatoren zoveel mogelijk in meerjarenperspectief gaan weergeven.

02. Samen duurzaam verder, bestuursakkoord 2018 - 2022

pdfpdf Bestuursakkoord  gemeente Assen 2018-2022 Samen duurzaam verder468 KB

Samen aan de slag in Assen, met oog voor elkaar en een overheid die de samenleving dient. Dat is de kern van het Bestuursakkoord 2018-2022 voor Assen. Een akkoord dat is bereikt door politiek actieve Assenaren en is aangescherpt door Assenaren die hebben meegedacht en suggesties hebben aangedragen.

Sociaal Assen

We willen dat iedereen in Assen zich geaccepteerd voelt zoals hij of zij is. Alle Assenaren, niemand uitgezonderd, voelen zich gezien en onderdeel van de samenleving. Iedereen, van jong tot oud draagt bij aan de samenleving door te werken, door onderwijs te volgen, door vrijwilligerswerk en door op andere manieren naar elkaar om te zien. Zo ontwikkelt de samenleving zich als een samenleving in plaats van een verzameling van ‘ikken’.

De opgave

De overheid zorgt dat iedereen mee kan doen aan de samenleving en maakt mogelijk dat jong en oud elkaar ontmoeten. In de wijken, tijdens het sporten, bij culturele activiteiten of bij evenementen. Ook het ruimtelijk beleid moet ontmoeting mogelijk maken, bijvoorbeeld door speel- en ontmoetingsplekken te creëren. Het gezin legt de basis voor kinderen en jongeren om mee te kunnen doen in de samenleving. Ouders zijn daarvoor als eerste verantwoordelijk. Maar opvoeden is niet alleen een taak van ouders, maar een gedeelde verantwoordelijkheid van alle volwassenen in het leven van kinderen. Ook het onderwijs heeft daarin een belangrijke maatschappelijke opdracht.

De gemeente is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Uitvoeren van deze wetten zien we niet langer als doel op zich, maar het middel om ondersteunend te zijn aan de samenleving. Dat helpt om de verschillende decentralisaties in samenhang te zien en te verbinden aan andere beleidsdomeinen zoals het beleid in de wijken, sport, cultuur en meedoen, onderwijs en welzijn.

Kwaliteit en continuïteit van zorg is belangrijk, maar de kosten en uitgaven moeten in balans worden gebracht. De uitgaven nemen toe, onder meer door een hoger beroep op zorg. Er wordt steeds sneller een beroep gedaan op zorg. De norm lijkt steeds meer te worden: wanneer er een probleem is, dan moet de overheid zorgen voor een professionele oplossing. Het perspectief van de eigen verantwoordelijkheid voor het zelf oplossen van problemen, een beroep doen op de eigen omgeving en het verdragen van tegenslag raakt steeds verder uit het oog.

We willen aan deze opgave werken door een sterkere inzet van preventie in alle beleidsvelden, door transformatie en door het aanjagen en regie nemen op de verandering van het zorgaanbod. We willen meer sturing op de aanbieders van jeugdhulp en aanbod vanuit de Wmo en inzetten op vormen van nabije ondersteuning. Tenslotte willen we de bureaucratie verminderen.

 

Ondernemen en werken in Assen

De opgave

We zien Assen graag als een levendige, ondernemende stad met voldoende banen. Deze economische opgave is breed en daarin staat het versterken van de binnenstad voor ons met stip op de eerste plaats. De binnenstad heeft veel potentie, met horeca, winkels, weekmarkt, museum en DNK, maar we hebben nu te veel leegstand.

Voldoende werkgelegenheid is een opgave. We willen sterk inzetten op het scheppen van banen voor de toekomst en de kans op deze banen voor Assenaren. Er zijn kansen, maar ook bedreigingen. Kansrijk is de toeristische sector voor het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en de ontwikkeling van het gebied nabij het TT Circuit (de Toeristisch recreatieve zone/TRZ).

Assen heeft grote werkgevers binnen de gemeentegrenzen, zoals de zorginstellingen en de NAM. Dat maakt onze werkgelegenheid kwetsbaar. Dit blijkt nu de gaswinning wordt afgebouwd en de hoogwaardige werkgelegenheid van de NAM dreigt te verdwijnen. Het ‘opvangen’ van het dreigende verlies van werkgelegenheid bij de NAM is een grote opgave.

Assen heeft nog veel ruimte op de bedrijventerreinen voor nieuwe, ondernemende initiatieven. Daar liggen mogelijkheden voor nieuwe werkgelegenheid en grotere verscheidenheid in bedrijven en werk. De energietransitie creëert ook werk. Banen die we graag ingevuld zien door Assenaren.

 

Leven in Assen

Assen is een relatief welvarende stad, met leefbare, groene en veilige wijken waar Assenaren prettig wonen. Toch zijn er gebieden waar de leefbaarheid extra aandacht vraagt. De leefbaarheid wordt beïnvloed door onder andere de kwaliteit van woningen en de woonomgeving, het gevoel van veiligheid, de aanwezigheid van groen, het niveau van voorzieningen zoals winkelcentra en sportmogelijkheden, en de sociale binding in de buurt.

De opgave

In alle projecten benutten we kansen door met een integrale aanpak de beleidsdoelstellingen met elkaar te verbinden. Mijn Buurt Assen zien we als een belangrijke samenwerking tussen de gemeente, Actium en Vaart Welzijn ter bevordering van de leefbaarheid in de wijken. We investeren in een groene en vitale stad en werken aan schone, hele en veilige wijken. Dat betekent een professioneel beheer van de openbare ruimte in de wijken en de binnenstad. Assen is een groene stad, waarbij we onze monumentale bomen en groenstroken, bos- en natuurterreinen koesteren. En we pakken overlast en criminaliteit in de wijken stevig aan.

We zoeken actief samenwerking met onze inwoners. We doen een beroep op de sociale betrokkenheid en verantwoordelijkheid voor de eigen buurt. Inwoners en collectieven krijgen de ruimte om zelf actief bij te dragen aan een leefbare buurt en wijk.

 

Levendig Assen

De opgave

We staan voor een bloeiend cultureel en sportief klimaat. Niet alleen in cultuur en sport die Assen op de kaart zet, maar cultuur en sport voor iedereen, in de wijken en voor jong en oud.

Kinderen doen van jongs af aan mee. We willen dat ze kunnen kiezen of ze meedoen aan educatieve, sportieve en culturele activiteiten. Het betekent dat we deze activiteiten dichter bij de samenleving brengen. Zo gaan we kunst en cultuur verbinden met andere maatschappelijke terreinen, met onderwijs, ruimtelijke ordening en het sociaal domein.

We starten een grondige heroriëntatie op het beleidsveld kunst en cultuur. We betrekken daarbij niet alleen de panden, maar ook de voorzieningen en de subsidies. We stoppen het geld liever in activiteiten dan in stenen. De middelen voor activiteiten zoeken we binnen het beleidsveld zelf.

We zijn trots op ons lokale culturele erfgoed en zorgen daar in samenwerking goed voor.

Evenementen, groot en klein, brengen reuring in de stad. Bij de grote, professioneel georganiseerde evenementen willen we kritisch kijken naar de investering door de gemeente. Bij subsidieverlening aan kleinere partijen kijken we of een tegenprestatie met een maatschappelijke functie kan worden gevraagd.

We willen stimuleren dat onze inwoners gezond zijn en blijven. Sportbeoefening heeft daarin een grote rol. Daarom faciliteren we de sportdialoog tussen verenigingen.

 

Duurzaam Assen

Assen moet tijdig verduurzamen. Assen wil in 2050 klimaatneutraal zijn en in 2020 14% duurzame energie opwekken. De omschakeling van fossiele energie naar duurzame vormen van energie betekent een grote verandering op zeer korte termijn. Daarnaast moeten we minder energie gaan gebruiken. Samen met inwoners en alle partijen die economisch en maatschappelijk actief zijn in Assen, moeten we deze opgave gestalte geven. De gemeente speelt daarbij in op kansen, stimuleert, adviseert en verbindt.

De opgave

We moeten omschakelen naar een toenemend gebruik van duurzame energie en een besparing op energie. We willen draagvlak krijgen voor het realiseren van grootschalige duurzame energie door windmolens en zonneparken. We hanteren bij zonneparken daarvoor het 3 x lokaal-principe: lokaal opwekken, lokaal gebruiken en lokaal een economisch en financieel voordeel.

We geven er uitvoering aan door uitvoeringsprogramma’s voortvloeiend uit de Visie Energietransitie 2016- 2020. Momenteel loopt het Uitvoeringsprogramma 2017-2018.

 

Wonen in Assen

Assen moet een plek zijn waar het fijn is om te wonen. Met voldoende betaalbare woningen voor alle leeftijden en beurzen. In aantrekkelijke, goed onderhouden wijken en in een levendige, groene binnenstad.

De opgave

Het behoud van de kwaliteit van de bestaande stad is de basisopgave, volgens de Woonvisie 2016. Borgen en waar mogelijk verbeteren van die kwaliteit voor de toekomst is onze ambitie.

Met alleen voldoende betaalbare woningen zijn we er niet. Door de veranderende maatschappij is een veelvoud aan verschillende woningen nodig. Goede, betaalbare woningen voor jongeren en ouderen, maar ook woningen voor alleenstaanden, woningen geschikt voor bewoning door mensen met een beperking, woningen voor mensen die uitstromen uit een omgeving voor beschermd wonen, woningen waar mantelzorg kan worden gegeven, zoals bijvoorbeeld ‘kangoeroewoningen’ en woningen waar zzp’ers hun bedrijf kunnen uitoefenen.

De grootste opgave voor de komende jaren is de binnenstad. We willen ook in de binnenstad een goed en leefbaar woonklimaat scheppen, met veel groen. Met de nadruk op het wonen in de binnenstad wordt het wonen in het Havenkwartier niet onmogelijk gemaakt, maar de ontwikkeling van de woonfunctie van dit gebied krijgt geen prioriteit.

Wonen, woningen en duurzaamheid gaan hand in hand, zeker met het oog op de komende energietransitie. In Assen wordt circulair bouwen, klimaatneutraal bouwen en energiezuinig en gasvrij bouwen de nieuwe norm. Maximaal duurzaam bouwen is het doel, waarbij energieopwekking door middel van zonnepanelen op daken, naar de maximale maat, een belangrijke voorwaarde wordt bij nieuwbouw én ver(nieuw)bouw.

 

Onderweg in Assen

Mobiliteit is niet meer een opzichzelfstaand thema, maar zal meer en meer een middel worden om ontwikkelingen op het terrein van economie, duurzaamheid en gezondheid te faciliteren. Het verkeers- en vervoerssysteem moet zo worden ingericht dat het maximaal bijdraagt aan de maatschappelijke opgaven van en in de stad.

De opgave

We gaan door met de lijn uitgezet in de Mobiliteitsvisie, waarin de fiets een prominente rol speelt. Automobiliteit neemt toe, maar de wijze waarop we ons vervoeren verandert snel. Nu de FlorijnAs bijna voltooid is en de bereikbaarheid voor de auto op orde is, gaan we inzetten op de overige vormen van mobiliteit en bereikbaarheid.

De aandacht voor de fiets wordt een specifiek beleidsveld om verplaatsingen binnen de stad te verduurzamen en te faciliteren. We zien daarbij ook kansen voor de recreatieve sector. Daarnaast zetten we in op het stedelijk openbaar vervoer door de Cityline. 

 

Besturen in Assen

Assen is een mooie stad en een goede stad om in te wonen. Tegelijk verandert er veel in de samenleving en liggen er grote opgaven. Digitalisering, nieuwe samenwerkingsvormen, netwerken en snelheid zijn typeringen voor deze tijd. Al deze veranderingen vragen een heroverweging van de politiek. Voelen Assenaren zich vertegenwoordigd? Is ‘politiek’ niet teveel een eigen werkelijkheid geworden in plaats van dienend aan de samenleving?

De opgave

De komende vier jaren willen we een politieke beweging in Assen op gang brengen waarin de dialoog centraal staat. Een dialoog die bijdraagt aan het maken van keuzes en het kiezen van richting. De raadsleden kunnen deze dialoog voeren omdat ze de inwoners kennen, weten wat er leeft en kennis opbouwen van thema’s die belangrijk zijn voor Assenaren. Omdat ze leven in dezelfde samenleving, in dezelfde netwerken en dezelfde buurten als alle andere Assenaren. We willen deze beweging doorzetten in de manier waarop Assen wordt bestuurd door het college.

03. College van burgemeester en wethouders

Out

Burgemeester Marco Out

Bestuurlijke coördinatie, Algemeen bestuurlijke en juridische aangelegenheden, Openbare orde en veiligheid, Brandweer, Veiligheidsregio, Politie, Wettelijke taken/burgerzaken, Ambassadeursfunctie, Dagelijks bestuur SNN, Communicatie, Internationale contacten, Handhaving (coördinerend).

Vlieg

Wethouder Harmke Vlieg – Kempe

Sociaal domein (jeugd, Wmo, zorg en welzijn, armoede, maatschappelijke opvang, verslavingszorg), Schuldhulpverlening/ GKB, Onderwijs en aansluiting arbeidsmarkt (inclusief kinderopvang en peuterspeelzaalwerk), Gezondheid, preventie, Verkeer en vervoer, P&O (interne aangelegenheden), Contacten / accounthouder andere overheden, regiovisie.

Smith

Wethouder Gea Smith

Duurzaamheid en energietransitie, inclusief gaswinning, Milieu (vergunning en handhaving), inclusief afvalverwerking, Bestuurlijke en ambtelijke vernieuwing, deregulering, Overheidsparticipatie, Participatiebeleid (inclusief minimabeleid, WSW/ Alescon), Cultuur en DNK, Antidiscriminatie & minderheden (inclusief VN-verdrag en sociale inclusie), Wonen.

Booij

Wethouder Janna Booij

Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting, Stadsvernieuwing, Monumentenzorg, Groen, grijs en openbare werken, inclusief stadsonderhoud, Recreatie en toerisme, Sport, Gebiedsgericht/wijkbeleid, Mijn buurt Assen, Publieke dienstverlening, inclusief ict / digitale overheid en privacy (AVG).

Leemrijse

Wethouder Roald Leemrijse

Financiën, Economische zaken, Binnenstad, Werkgelegenheid, inclusief transitie opgave NAM, TRZ, Grondbedrijf en vastgoed, Evenementen en markten, Promotie en citymarketing, Hanzehogeschool.

Dijkstra

Gemeentesecretaris Theo Dijkstra

Gemeentesecretaris, eerste strategisch adviseur college van burgemeester en wethouders en algemeen directeur gemeentelijke organisatie.

04. Hoofdlijnen beleid en financiële vooruitzichten

Hoofdlijnen beleid

Wonen in Assen

We bereiden de invoering van de Omgevingswet voor. Deze wet betekent een grote en belangrijke transitie van de ruimtelijke ordening. We zorgen voor voldoende plancapaciteit voor woningbouw. Woningbouw-projecten zijn in uitvoering of worden voorbereid. We actualiseren het inzicht in de woonvraag met een nieuw woningmarktonderzoek. Ook optimaliseren we het proces rond bouwvergunningen.

We onderzoeken met onze samenwerkingspartners de doorontwikkeling van Mijn Buurt Assen. Er is een subsidieregeling gepubliceerd voor de regie op het beheer van de bossen en natuurterreinen en de programmering van het Duurzaamheidscentrum Assen. Er is voor de nu bekende plannen in de Oude Molenbuurt, Lariks en Assen Oost extra geld nodig. We maken een plan voor ontmoetingsplekken en speelvoorzieningen. Wij blijven inzetten op betaalbaar begraven. We werken aan meer natuurlijk beheer. Bij mobiliteit staat de fiets op één; fietsroutes worden waar nodig verbeterd en bij voldoende middelen wordt de fietssnelweg gerealiseerd. We richten ons op instandhouding van goed binnenstedelijk openbaar vervoer. Er komt een nieuw uitvoeringsprogramma duurzaamheid. Het Asser servicekostenmodel werken we verder uit. Als de subsidieaanvraag wordt gehonoreerd kunnen we versneld aan de slag met het aardgasvrij maken van een bestaande wijk.

Werken in Assen

In 2019 willen we meer mensen met arbeidsperspectief bemiddelen naar regulier werk. Voor mensen die niet in de reguliere arbeidsmarkt kunnen werken, werken we met specifieke aanpakken en een verrijkte infrastructuur om hen te bemiddelen naar begeleid werk, vrijwilligerswerk of activering. Meetellen en zelfstandig zijn staan voorop. Voor mensen die niet zelfredzaam zijn is er een vangnet. We herijken de kaders voor de uitvoering van de Participatiewet op de veranderende economie en het belang van Meedoen.

Vanuit de behoefte om te anticiperen op een veranderende arbeidsmarkt en om zoveel mogelijk Assenaren toekomstgericht op te leiden stellen we een agenda op voor de verbinding tussen overheid, ondernemers en onderwijs. Daarnaast werken we intensief samen om het mbo- en hbo-onderwijs in Assen te behouden en vraaggericht door te ontwikkelen.

We gaan de economische agenda uitvoeren die samen met onze partners is opgesteld. Deze vormt de strategische basis voor de economische structuurversterking en het behouden en creëren van werkgelegenheid in Assen. Niet alleen gericht op de stad, maar ook in verbinding met de regio. We spelen daarmee in op de maatschappelijke opgaven en transities die gaande zijn en innoveren door in te spelen op trends en ontwikkelingen. Een vitale binnenstad en een duidelijk economisch profiel bieden ruimte voor de verdere ontwikkeling van de lokale en regionale economie.

Meedoen in Assen

We investeren in 2019 in de ontwikkeling van problematiseren naar normaliseren Hulp en ondersteuning bieden wij waar het echt nodig is door snel, toegankelijk en vraaggericht te werken. Hiervoor zetten wij de uitvoering integraal op. Kwaliteit en continuïteit van zorg zijn belangrijk, maar de kosten en uitgaven moeten in balans worden gebracht. Hiervoor sturen wij sterker op aanbieders en het maatschappelijke veld door meer focus op preventie en lichte ondersteuning te leggen en minder op dure specialistische hulp en ondersteuning. Waar mogelijk investeren we in collectieve voorzieningen om de vraag naar individuele voorzieningen te verminderen.

2019 staat ook in het teken van de voorbereiding een nieuwe aanbesteding van zowel welzijn, Wmo en Jeugdhulp voor de jaren 2020-2023. De evaluatie van de inkoop jeugd en Wmo in het samenwerkingsverband Noord-Midden Drenthe is eind 2018 geëvalueerd. Voor Vaart Welzijn is in het najaar van 2018 een mid-term review uitgevoerd. Beide evaluaties leveren input voor de nieuwe aanbestedingsronde, evenals de Cliëntervaringsonderzoeken. Met de grote zorgaanbieders Jeugd wordt begin 2019 een transformatieakkoord gesloten, wat mede de uitgangspunten voor de inkoop bepaalt. Een brede marktconsultatie met zorg en onderwijs maakt deel uit van het proces.

Maatschappelijke resultaten zijn meer en meer de resultante van de samenwerking met sociale partners. De rol van de gemeente is om een goed samenspel te faciliteren tussen inwoners, vrijwilligers, professionals en hun betrokken maatschappelijke organisaties. Hiermee willen wij de verschillende decentralisaties in samenhang verbinden aan andere beleidsdomeinen zoals het beleid in de wijken, sport, onderwijs en welzijn. Wij starten hiervoor een preventiefonds, waar sociale partners en inwoners gebruik van kunnen maken. Daarnaast sluiten wij in samenwerking met verschillende Drentse gemeenten en sociale partners een aantal transformatieakkoorden. De transformatie wordt gesteund door projecten met financiering via experimenteerruimte.

Aantrekkelijk Assen

Er ligt een opgave. We willen de binnenstad verder versterken. Voorzieningen zoals het Drents museum, DNK, parkeerfaciliteiten en goede bereikbaarheid vormen een goede basis voor verdere ontwikkeling van een aantrekkelijke binnenstad. In 2018 is Vaart in Assen (ViA) opgericht als nieuwe binnenstadsorganisatie. Op basis van een gezamenlijke werkagenda geven we samen met ViA verder invulling aan de opgaven zoals benoemd in de visie Binnenstad. We herijken het parkeerbeleid voor de binnenstad binnen de context van de visie Binnenstad.

We staan in Assen voor een bloeiend cultureel klimaat waarin cultuur bereikbaar is voor iedereen, in alle wijken en voor jong en oud. Voortbouwend op de bestaande basis gaan we cultuur nog meer verbinden met andere maatschappelijke terreinen. Verder gaan we onderzoeken hoe we op de meest efficiënte wijze ruimte kunnen bieden aan de activiteiten op het gebied van kunst en cultuur. Met het nieuwe evenementenbeleid sluiten we aan bij de sterke punten van Assen, waarbij we evenementen tevens in toenemende mate willen inzetten om specifieke groepen mensen te activeren.

Wij willen dat Assen een veilige stad is en blijft. Het algemene beeld is dat de criminaliteit in de stad daalt, maar dat de overlast stijgt, in het bijzonder de overlast van bijzondere doelgroepen zoals mensen in psychische nood. We willen dat de stijgende trend van overlast daalt. Net als in 2018 regisseren wij daarom de geïntensiveerde aanpak van overlast in de stad. Wij zetten de aanpak van ondermijnende criminaliteit centraal.

Samen werken aan Assen

Ons uitgangspunt bij het ontwikkelen van beleid en strategische keuzes is het aangaan van de dialoog tussen raad, college en inwoners. We beogen een cultuur waarbij bestuurlijke dilemma’s optimaal kunnen worden besproken met de raad en betrekken raadsleden in een vroegtijdig stadium bij het maken van beleid. Het programma Organisatieontwikkeling geeft invulling aan het verhaal van Assen en de daaruit voortvloeiende hoofdlijnen.

We werken actief samen binnen de G40 en de VNG.

We blijven inzetten op een toekomstgerichte dienstverlening die aansluit bij de behoeftes en wensen van inwoners en ondernemers. Waar mogelijk vereenvoudigen we regels of passen we regels aan. In het programma Digitale dienstverlening werken we aan een integraal proces- en klantbeeld en de opbouw van een digitaal archief.

Bedrijfsvoering

Om een communicatieve en open bestuurscultuur te ontwikkelen investeren we de komende jaren extra in de ambtelijke dienst. Er komt een programma Organisatieontwikkeling om te voldoen aan het gevraagde aan de ambtelijke organisatie in ‘Het verhaal van Assen’. De hoofdthema’s hierin zijn: een heldere communicatie via alle kanalen, digitale en technische mogelijkheden (met ondersteuning van nieuwe manier van werken) en mensenwerk (waarbij we onder andere investeren in nieuwe competenties en vaardigheden). Samen met de ambtelijke organisatie gaan we inventariseren waar extra capaciteit en expertise nodig zijn.

Bij het vervangen van voertuigen onderzoeken we telkens de mogelijkheden van verduurzaming. We pionieren met elektrische en waterstof aangedreven voertuigen, die momenteel zo’n twintig tot dertig procent duurder zijn dan de conventionele. Wanneer de begroting niet passend is, leggen we voorstellen bij de raad neer.

Ons vergunningenproces is bijna volledig gedigitaliseerd. De digitalisering van het bouwarchief zal voor de dienstverlening een verbetering kunnen betekenen.

We gaan extra investeren in ict. Dit doen we om de ict veilig en stabiel te houden. Daarmee kunnen we een betrouwbare dienstverlening blijven leveren. Extra investeren in ict is ook nodig om te kunnen inspelen op ‘Het verhaal van Assen’en de nieuwe bestuurscultuur.

In 2019 gaan we extra investeren in kennismaking tussen medewerkers van de gemeenten Aa en Hunze, Tynaarlo en Assen. We onderzoeken of samenwerking loont en welke vorm (projectmatig, samenvoeging of netwerkconstructie) daarbij past.

Vastgoed en grondbedrijf

Het gemeentelijk vastgoed- en grondbedrijf dient ter ondersteuning van het realiseren van de beleidsdoelstellingen zoals beschreven in de andere begrotingsprogramma’s.

Er vindt continu een afweging plaats tussen de vraag vanuit maatschappelijke partijen en het beschikbare gemeentelijke vastgoed. Ook worden er stappen gezet voor het verduurzamen van de gemeentelijke vastgoedportefeuille door het opstellen van een masterplan Verduurzamen en het voorbereiden en vanaf 2019 in uitvoering brengen van zes pilotprojecten.

De begroting voor het gemeentelijk grondbedrijf is aangepast op basis van het bestuursakkoord 2018, met aandacht voor Kloosterveen, Havenkwartier, Veemarktterrein, Toeristisch Recreatieve Zone en onze bedrijventerreinen zoals Messchenveld en Assen-Zuid.

Algemeen financieel beleid

Onze gemeentelijke financiële huishouding blijft de komende jaren sluitend. Via een combinatie van maatregelen hebben we ruimte vrijgemaakt voor realisatie van de plannen en ambities uit het bestuursakkoord ‘Samen Duurzaam Verder’. Daarbij is zowel gebruik gemaakt van de zoekrichtingen genoemd in de Kaderbrief 2019 als van ruimte die ontstaat als gevolg van economische groei en de verruiming van de grondslagen van het gemeentefonds. De verruiming van het gemeentefonds levert niet alleen voordeel op maar gaat ook gepaard met nieuwe financiële verplichtingen en risico’s. De integratie-uitkering sociaal domein vervalt en gaat met ingang van 2019 gefaseerd onderdeel uitmaken van de algemene uitkering. De middelen voor Beschermd wonen, Voogdij 18+ en de uitvoering van de Participatiewet blijven voorlopig nog als zelfstandige geldstroom voortbestaan. Beleidsuitvoering binnen de rijksmiddelen blijft voor het sociaal domein onveranderd uitgangspunt van beleid. We zetten ons bestaande fiscale beleid voort. De tarieven van de onroerendezaakbelastingen worden in 2019 enkel aangepast aan de inflatie. Het gemeentelijke weerstandsvermogen wordt verder op peil gebracht en de financieringspositie is op orde.